Hoeveel ruimte moet er zijn tussen het voeteneind van het bed en de muur?

Om te zorgen dat iemand (nog net) naar zijn kant van het bed kan lopen.

Liefst een meter natuurlijk maar dat is niet beschikbaar.
Nu denk ik zelf, ik wring me er wel tussendoor maar bij welke breedte gaat het op den duur toch irriteren?

Het gaat om een 2p bed (180 cm) van normale hoogte en zonder opstaande rand aan het voeteneinde

12 jaar geleden
in: Interieur
27.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Mijn 2p bed staat strak tegen de muur aan, ik lig aan de muurkant en klauter gewoon over mijn vriend heen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Studentenkamers in studentenflats hebben over het algemeen de standaard van, de lengte van een bed + een kratje bier. Zet je geen kratje neer kan je er achter langs lopen. ;)
amigo
12 jaar geleden
nou ja mijn reactie staat ergens fout bij een vraag...
moet het kratje in de lengte of de breedte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, zie nu je vraag bij deze reacties Amigo...
'K snapte er al niks van.......
amigo
12 jaar geleden
ha ha, nou een kratje is langer dan breed, moet het brede stuk tussen bed en muur passen of het lange stuk?
scheelt zo 10 cm denk ik

Het beste antwoord

Hoeveel ruimte meubels onderling of ten opzichte van de muur moeten hebben, hangt direct af van de hoogte fvan de meubels.
Kijk maaar eens naar een mens dat rechtop staat : op heup- of schouderbreedte is dat een hoop meer (soms ene hele hoop meer;-) ) dan op enkelhoogte.

Een bed beving zich ongeveer op kniehoogte, en zal dus 30 tot 40 centimeter van een ander meubel moeten staan (tenzij je erg wijdbeens loopt), net als de banken en stoelen van de salontafel af moeten staan. De muur echter komt voorbij de grootste breedte (schouderhoogte), dus reken daarvoor minimaal 10 centimeter extra (40 tot 50 centimeter dus). Is het bed beduidend hoger (tussen knie en heup), dan moet dat al snel 60 centimeter zijn.

Bij minder dan 40 gaat het absoluut irriteren, want dan wordt het zijwaarts kruip-door sluip-door. Zeker als je wat breder op de heupen en/of de billen bent.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb geprobeerd het een beetje te tekenen. Zo zie je denk ik duidelijk dat de afstand mede afhangt van welk dele van het lichaam er langs moet kunnen. De muur maakt die groter dan het bed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik was net te laat, hanteer dezelfde maat: minimaal 60 cm. Plusje.
amigo
12 jaar geleden
goede onderbouwing

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat zo'n 40 cm het minimale is. Je moet er ook met je slaapdronken hoofd langs als je snachts een sanitaire handeling moet verrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet erg vindt om er zijwaarts langs te schuifelen, is 30 cm. ook nog te doen.
Zeker als het voeteneinde niet tot op de grond doorloopt (dus met poten onder het bed), want dan heb je nog wat ruimte om je voeten onder het bed neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
goed punt, hoe om moet dat kratje, in de lengte of de breedte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, Amigo, maar ik begrijp je vraag niet.
Wat bedoel je met "hoe om moet dat kratje?"
amigo
12 jaar geleden
sorry is reactie op reactie van iemand anders