kan een electrische oven van een gasfornuis werken op gewoon 22o volt?

oud gasfornuis gekocht (50 jaar oud?)met oven maar deze lijkt niet te werken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50 jr oud... waaruit maak je dat op?
en persoonlijk zou ik geen 50 jr oud gasfornuis in huis willen, om veiligheidsredenen.

Het beste antwoord

Tja...

Er ZIJN gasfornuizen met een elektrische oven die op 220 V (tegenwoordig 230 V) werkt. Ik heb er zo één.

Er zijn echter ook gasfornuizen met een elektrische oven die alleen op krachtstroom werkt (380 V; tegenwoordig 400 V). Goede kans dat zo'n oven weigert als hij slechts de normale netspanning krijgt.

Meestal kun je aan de stekker zien welk voltage jouw oven nodig heeft. Als de stickers op de achterkant nog leesbaar zijn, zou het ook daar nog op kunnen staan.

PS.
50 jaar oud -- weet je zeker dat die oven *elektrisch* is, en niet gewoon op gas werkt? In mijn ouderlijk huis liep de oven van het gasfornuis ook gewoon op gas.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee,er zat wel een stroomdraad aan maar misschien alleen voor de verlichting in de oven...draad was bijna helemaal vergaan en levensgevaarlijk dus heb ik weggegooid.
Als de oven op gas werkt ben ik blij verrast!
De gasslang was nog van 1977 dus die heb ik ook vervangen...
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je in het binnenste kunt kijken, kun je zien of de oven op gas werkt. Dan zitten er onder de oven-ruimte gasbranders. Je kunt het vermoeden wanneer je de ovendeur opent en in de bodem van de oven een langwerpig gat ziet waar je de lucifer (nostalgisch) of gasaansteker doorheen kunt steken. Werk je met lucifers, dan moet je wel van die lange kopen, van 10 tot 15 cm lang, anders kom je niet dicht genoeg bij de branders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aansluiten en oven inschakelen, ruik/hoor je gas dan heb je je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de informatie!ben blij en opgelucht want dacht in eerste instantie dat ik een miskoop had gedaan...
Het is letterlijk een gasfornuis en als ie goed werkt ben ik er blij mee!

Andere antwoorden (3)

Als de oven werkelijk op stroom werkt dan kan hij zeker op 230 V werken: zelfs als er een 3 fase (perilex) stekker aan zit: alle 3 fasen kun je dan bij elkaar knopen, het is niet van belang dat er tussen de fasen 400 V staat.
Wel dien je rekening te houden met de maximale stroom die de oven trekt: 16 A is dan meestal wat weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak kan dat. De manier van aansluiten in de perplex stekker kan per beheerder verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ie echt 50 jaar oud is, dan zou het zelfs kunnen dat ie gemaakt is voor 127 Volt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

Wil je echt zo'n oude oven gaan gebruiken of is het als verzamelobject?

In beide gevallen zal je of duidelijke foto's moeten plaatsen of merk en typenummers moeten geven.