Er zijn verschillende legendes over de herkomst van de naam "vergeet-mij-nietje". De naam van deze bloem heeft in andere talen overigens ook de betekenis 'vergeet mij niet' (bijv. Frans, Engels, Duits, Japans).

Vóór de 15e eeuw had deze plant een andere naam: Hij werd ook Blauwe Ogentroost of Blauw Muisoortje genoemd. (bron: link 1)

Volgens Wikipedia Nederland is de naam ontstaan door de volgende mythe: "In de Middeleeuwen waren eens een ridder en zijn geliefde langs een rivier aan het wandelen. Bij het plukken van een bosje bloemen viel hij door de zwaarte van zijn harnas in het water. Terwijl hij verdronk gooide hij het bosje bloemen naar zijn geliefde en riep "Vergeet mij niet". Deze bloem is verbonden met romantiek en tragiek en werd vaak door vrouwen gedragen als teken van trouw en oneindige liefde."

In heel Europa is er een Duitse legende bekend die de naam verklaart: (vrij vertaald van de Engelstalige Wikipedia) "Toen God alle planten een naam gaf, was er een klein plantje zonder naam dat riep: "Oh God, vergeet mij niet!" God antwoordde: "Dat zal nu jouw naam zijn" (voor het uitgebreide verhaal, zie bron 2) Maar aangezien hier behalve God en de planten niemand bij was om het verder te kunnen vertellen, lijkt het me sterk dat dit de waarheid is ;)

Zoals je kan lezen, zijn er verschillende legendes over de herkomst van de naam 'vergeet-me-nietje'. Maar een echte verklaring vind ik niet. Ik heb gelezen dat de plant ook als symbool voor trouw en herinnering gebruikt werd. Maar of dit vóór het ontstaan van de naam was, of dat het juist de aanleiding voor de naam 'vergeet-me-nietje' was, wordt op internet niet duidelijk.

Ik DENK (dus mijn theorie!) dat de plant uit esthetische redenen een symboliek toegekend werd, waaruit de naam 'vergeet-mij-nietje' voortvloeide. Waarom deze plant het herinneren symboliseert, kan ik niet verklaren. Dat is net zo lastig als het beantwoorden van de vraag: "Waarom symboliseert een gele roos vriendschap en verbondenheid?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de Middeleeuwen waren eens een ridder en zijn geliefde langs een rivier aan het wandelen. Bij het plukken van een bosje bloemen viel hij door de zwaarte van zijn harnas in het water. Terwijl hij verdronk gooide hij het bosje bloemen naar zijn geliefde en riep "Vergeet mij niet". Deze bloem is verbonden met romantiek en tragiek en werd vaak door vrouwen gedragen als teken van trouw en oneindige liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de min, maar als je even kijkt bij de bronvermelding staat het er ook, je hebt het zelf ook gelezen. Toch? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een mooi verhaal, of het nu waar is of niet. Een beetje romantiek kan geen kwaad toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het ook een mooi verhaal, 't is wel iets wat ik zeker vertel als het ooit ter sprake komt in een gesprek. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog nooit van gehoord, maar wel een leuk verhaal een heel klein plusje dan.