is het een goed idee om de vloer van mijn kamer wit te verven?

ik ga mijn kamer verven, maar ik ben benieuwd of het een goed idee is om mijn vloer wit te verven, komen er niet sneller krassen ofzo?

Ps. de muren worden blauw en oranje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
1.3K

Het beste antwoord

ik ben een "sloddervos" en heb toch het lumineuze idee gehad om mijn vloer in de gang beneden wit te bekleden. Het grote voordeel is : het is enorm ligt en vergroot de ruimte aanzienlijk. Nadeel is idd : het vergt enorm veel onderhoudswerk. Hoe je krassen moet voorkomen lees je al in andere antwoorden, maar misschien kan je een witte onderhoudsarme mat (iets die je bv. in je wasmachine kan wassen of wit sisal) op de vloer leggen?
Of wat ik gedaan heb ; ik heb mijn houten trap enkele keren met witte vloerolie (verkrijgbaar bij Ikea, maar allicht ook in meerdere doehetzelf zaken...) ingewreven. Daar bovenop heb ik een onderhoudsarme vloerolie (bestand tegen vlekken etc...ik denk van merk HG of zoiets...) uitgewreven. Het resultaat is niet witwitwit, maar ik kan mijn vloer goed onderhouden met gewoon water en natuurlijke zeep. En je ziet er veel minder op dat op echte helemaal witte vloeren, en krijgt evenmin krassen. Om het contract niet al te scherp te maken, adviseer ik je trouwens om een heeeel klein tikkeltje blauw of oranje (1 kleur van je muren) kleurstof aan je olie toe te voegen. Het mag niet zichtbaar zijn, maar het geeft wel een beter effect en maakt de kamer meer tot geheel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je krijgt erg snel zwarte strepen van schoenzolen op een witte ondergrond. Het lijkt me geen goed idee.
12 jaar geleden
een witte vloer is erg mooi maar wel erg snel vies. je ziet er alles op! als je regelmatig schoon maakt dan hoeft het geen probleem te zijn. en je kunt een extra laklaag aanbrengen om krassen te voorkomen. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het om een houten vloer gaat zal het net zo snel krassen als een gewone vloerenlak, alleen valt dat met wit op een bruine ondergrond harder op, als je de vloer wit gelakt hebt is het wel verstandig hem een toplaag te geven met een transperante vloerenlak en vergeet ook geen viltjes onder je stoelen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het hout nieuw of kaal is, is het misschien een idee om de vloer 'white-washed' of 'doorgeschuurd' af te werken.
Doordat je dan meer breking in de ondergrond hebt dan bij een egale witte vloer zullen vuil en slijtageplekken minder snel opvallen.
Een witte vloer -die je twee tot vier keer zal moeten schilderen om voldoende body te krijgen- is kwetsbaar (mede afhankelijk van de houtsoort) en zal je -als je besluit dit te doen- minstens twee keer met een slijtvaste (poly-urethaan), transparante lak af moeten werken om de vloer voldoende slijtvast en duurzaam te laten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wit is erg besmettelijk. het blijft een kwestie van smaak, maar als jij er niks op tegen hebt dat hij znel vuil wordt en je een paar keer per week zou moeten boenen om het wit te houden, wat let je?

Voor mensen die alles "proper"willen houden is het geen goed idee, tenzij ze graag poetsen.

Voor "sloddervossen"(creatieve mensen die andere dingen in het leven belangrijker vinden dan de hele dag poetsen) is het om het even... je legt gewoon een kleedje of iets anders creatiefs neer op een plek die gauw vuil wordt :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je hem wit olieen. Dan zie je wel het hout, maar krijgt hij een witte waas. Zie je amper iets op!