Dat is geen regel ; een belangrijker vuistregel is dat de keuken bij voorkeur en indien mogelijk op de WOONverdieping wordt aangelegd. Ons vorige huis bijvoorbeeld was een drive-in woning, en had - gelukkig - de keuken op de eerste verdieping ; waar dus ook de woonkamer was.

Mij is één voorbeeld bekend van tamelijk moderne huizen met inderdaad de keuken-eetkamer op de begane grond en de woonkamer op de verdieping. Best te doen, ongetwijfeld, maar allerminst praktisch, omdat de keuken -hoe geëmancipeerd je ook bent- toch het ' hart' van het huishouden is. Niet alleen om te koken, maar ook voor voorbereiding van alle maaltijden en koffiepauzes, schoonmaken, poetsen en verzorging. En die ruimte onder handbereik hebben is veruit het meest praktisch. Vandaar dat vrijwel alle keukens op de leef-verdieping worden gebouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anders moet je het eten naar beneden brengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de meeste huizen zo gebouwd zijn dat er boven door de douche en slaapkamers berg/zolder ruimtes geen plek meer over is om een keuken kwijt te kunnen. En de meest gangbare huizen hebben standaard de slaapkamers boven, mss 1 slaapkamer beneden, maar als het geen bungalow is, dan zijn de slaapkamers boven.