zijn er originele oplossingen voor gordijnen aan dakvensters?

ik heb heel wat dakvensters in huis van diverse merken. nu weet ik wel dat ik hiervoor ook alle accessoires kan kopen, maar ik vind deze niet enkel duur, maar ook te weinig "origineel". dus ik wil deze IN GEEN ENKEL GEVAL ondanks alle argumenten van goede verduistering, zonnewering etc...Vroeger heb ik in een interieurtijdschrift wel eens een afbeelding gezien van een hanggordijn tot op de grond, waarbinnen een tafeltje met planten stond en dat vond ik heel mooi (weet wel niet meer hoe dat gemaakt werd). maar nu moet blijkbaar alles strak en stram en daar heb ik nu net zo een grote hekel aan. Heeft iemand een site of zoiets over originele dakvenstergordijnen (dus niet zo een rolgordijn van boven naar beneden maar iets anders) die je liefst zelf kan maken?

Toegevoegd na 2 minuten:
...heb zelf al veel gezocht en niks gevonden. liefst geen reclame voor één of ander goedkoop dakvensterbekleding of interieurwinkel of pleidooi om toch die strakke te nemen aub. maar echt iets origineels en dus liefst selfmade (mijn zolder is ingericht in zigeunerwoonwagenstijl).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
1.5K

Het beste antwoord

Voor mijn dochter heb ik voor het zolderraam een ontwerp liggen (als eerdaags de isolatie klaar is) van lange brede schuifrails boven en onder het raam.
In deze rails komen 'luiken' (één helemaal gesloten voor als het donker moet zijn, met een ouderwets lijstje en raamwerk zoals oude luiken van boerderijen enzo). Het andere paneel - ook in hout- bevat een handgehaakt gordijn ' voor de leuk' , van fijn kantwerk (jaren '30 stijl, passend bij de vele gehaakte kleedjes en kussentjes in haar jaren-30-kamer).

Ze kan dan naar keus het dichte of het open paneel voor het raam schuiven, of - als het raam open moet, wat ook wel eens onvermijdelijk is - beide panelen naar de zijkanten openschuiven.

Volgens mij zou dat ook redelijk geknipt zijn in een kamer in woonwagenstijl ; dan hou je het dichte paneel in raamluikstijl in de kleuren van een typische woonwagen, en gebruik je in plaats van het gehaakte gordijn Duitse gordijnen (met overdadig veel kant en lintjes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, nee ; dat zit hier op papier en in het hoofd.
Je gebruikt er van die rails voor die je ook voor kastdeuren hebt (beetje stevig moet het wel zijn) en waar je dus een grote plaat hardboard / frame van 1cm dik lijsthout in kunt hangen met van die runnertjes / rollertjes.
De precieze details moet ik nog een beetje uitwerken, maar mijn ervaring leert dat dat met wat kunst- en vliegwerk altijd wel gaat lukken.

Andere antwoorden (6)

Wellicht kun je een U- of V-vormig frame maken van houten latjes of ijzer, om zo het idee uit het tijdschrift na te maken en daar gordijnen aan te hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel, ouderwets en goedkoop: Een gordijntje met zomen waar je een roe (of "trekveer") door kunt steken. Zowel aan de boven als aan de onderkant.
Als je 2 gordijntjes op 1 roe naast elkaar hebt kun je ze ook bv boven sluiten en onder open hebben...
de roeden resp boven en onder het dakvenster vast maken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben de dakvensters als volgt voorzien van gordijnen: bovenaan gewone gordijnrails, en op de overgang van schuin naar rechte een roede. Gordijnen kamerhoog en in de zoom een loodveter (of een paar als het zware gordijnen zijn). De gordijnen kun je nu gewoon open en dicht schuiven (achter de roede langs).

Kinderen vinden het ook heerlijk om mee te spelen, ze hangen ze dan recht naar beneden en spelen ze erachter.

Ik heb gewoon kant en klare gordijnen, wel verduisterend zodat het zomers iets koeler blijft, bij de kwantum en Leen Bakker gehaald, met wat extra loodveters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij niet loodrecht denk ik al gauw aan klittenband. Of je met of zonder plooien werkt; je kun je er alle kanten mee op. Ik zou bij gordijnen de naaibare variant nemen. Op het hout van het dakvenster kun je het klittenband nieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je een Chinees kamerscherm zo verbouwen dat je het vanuit het midden open of dicht kan slaan.
(Heb je wel ruimte en geld voor nodig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou een lapje stof bv goudkleurig glimmendestof met kant kunnen overtrekken en eventueel lint een de randen kunnen stikken. Ik neem als voor beeldje dat je raam 1 meter hoog is en 50 cm breed dan heb je dus gezoomd en al een lap van 105 cm x 55 cm nodig.
Dan heb je 8 haakjes nodig en 8 van die slagringentjes.
Je maakt in de bovenste hoeken haakjes en in het midden dan aan de randen van je raam halverwege ook nog 2 haakjes en in de onderste hoeken en beneden in het midden, ongeveer zoals hieronder:

. . .

. .

. . .

Dan sla je de oogjes in de stof op dezelfde plekken als de haakjes in je raam (dus meten =weten) en nu maak je de gordijnjes aan de haakjes vast. De gordijntjes kun je nu ook open doen doormiddel van de onderste haakjes/oogjes los te maken, dubbelvouwen en aan de middelste haakjes vaste te maken.
Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. Het is erg simpel eigenlijk.....en staat erg leuk!