Waarom is het zo warm op mijn kamer?

Op mijn kamer is het heel vaak warmer dan beneden, aangezien ik een plat dak heb, omdat ik op de zolder zit, is dit soms wel logisch. Maar hier, blijft die warmte ook hangen, waardoor ik soms erg slecht kan slapen. Zoals vandaag weer, ramen staan wijdwaag open (met rot muggen als resultaat), deur staat open, maar toch, blijft het een sauna hier, terwijl de zon amper heeft geschenen vandaag en het niet warmer dan denk ik 23 graden was in Gouda. De kamer is donkerblauw met wit, scherm staat grotendeels van de tijd dicht. Enigste wat eigenlijk aanstaat is mijn pc.

Dus, hoe kan dit komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
7.9K

Het beste antwoord

Warme van beneden trekt naar boven.
Een plat dak laat meer warmte door.
Dus je zit er in een sauna.
Echt een aanrader is een airco, je moet dan wel alles dicht houden, maar heerlijk koel.
Zet hem niet meer als 4-6 graden kouder als buiten
Daarbij ben je gelijk van de muggen af als je hem langs je bed laat blazen, muggen hebben hekel aan tocht.
Dus beslist niet over je bed, dan heb je echt spierpijn.

Lees onderstaande site eens door, want zo heeft een airco ook zijn nadelen.
Maar uit eigen ervaring weet ik dat het in de warme zomerdagen echt ideaal is.

Als je zou kiezen voor een mobiele airco:
Hang die slang niet gewoon uit je raam, immers ernaast blijft een enorme opening, waar de warmte weer extra door naar binnen komt, je ben dus energie aan het verkwisten.
Maak een plank die tussen je raam in kan en maak daar een gat in met de aansluiting voor je airco.

Wens je veel koele dagen toe.

Toegevoegd na 1 dag:
Misschien kun je het platte dak ook wit maken.
Dit zie je ook in het Westland bij alle kassen.

Maar handiger lijkt me de airco.
Deze hoeft echt geel hele dag of nacht aan.
Zet hem aan tot de ruimte koeler is en doe hem dan weer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste 3 regels zijn het juiste antwoord op de vraag. +

Andere antwoorden (7)

Je hebt zelf het antwoord eigenlijk al gegeven. De enige adequate oplossing is een airco.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een beter oplossing was dan zouden er in warme landen niet huis aan huis dit soort dingen geinstalleerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, er zijn best wel oplossingen. Dikkere muren of muren van ander materiaal bijv.
Die pc verspreidt wel warmte, en jij zelf ook in de tijd dat je daarachter zit. Donkere kleuren zorgen er ook voor dat een ruimte warmer wordt, je kunt de kamer beter helemaal wit schilderen. Tegen het platte dak zal niets te doen zijn. Maar misschien is het aan te bevelen als jij overdag op je kamer zit om daar een ventilator bij aan te zetten. Dat de warmte er in elk geval wat verdreven wordt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de hitte in een witte ruimte is, gaat deze echt niet weg door de kleur van de muur.
Wel is het zo: Een witte auto kaatst de warmte meer terug.
Dus in een witte auto zal het koeler zijn als een donkere.
Ventilator verplaatst alleen de lucht, zie het antwoord van Fiederieke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met 211. Witte muren verplaatsen ook slechts de warmte. De muren zelf zijn dan misschien wat minder warm dan zwarte muren, maar het weerkaatste licht komt toch wel ergens anders terecht en "ergens anders" is het dan weer warmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat "ergens anders" is overigens grotendeels de andere muren, dus in z'n geheel is een witte binnenmuur eigenlijk net zo warm als een anders gekleurde muur. Bij buitenmuren helpt het wel deze wit te maken, daar belandt het licht immers buiten je eigen huis.
Je zou een raam of misschien staat je tv of its degelijks aan dan word het erg heet in je kamer dan is het beste de stekkers s avond er uit trekken en raampje op een kier doen succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stekkers eruit? Zoveel warmte levert een apparaat dat stand by/uit staat niet op hoor.
Waarom zet je niet een hor in het raam.
Dan kan avonds frisse lucht naar binnen.
En heb je ook geen last meer van muggen.
12 jaar geleden
Ventilator bij een open raam zetten (zorg er natuurlijk wel voor dat de ventilator naar binnen draait). Zorg ook voor zoveel mogelijk lichte muren. Evt een zonnescherm plaatsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonwering aan de buitenzijde van de ramen en deze 's ochtends direct sluiten en 's avonds als het buiten is afgekoeld pas alles weer open. En de pc uit als je er niet achter hoeft te zitten.

In dit artikel staan nog meer tips. Ook voor een goedkoop alternatief voor een airco. http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/1069/hik-laten-stoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zeker moet doen is opletten wanneer je raam open staat. Ik lees elders dat je raam de hele dag open staat. Aangenomen dat de zon er een deel van de dag open staat, is dat niet goed.

Wanneer de zon op je raam staat, is de lucht aan die kant van het huis warm. Als je dan je raam open zet, laat je warme lucht naar binnen.

Wat je kunt doen, is wanneer de zon niet op je raam staat en de lucht buiten dus nog koel is (kun je even voelen), je raam open zetten. Wanneer de zon er wel op staat, doe je het raam dicht. En als het kan ook de zonwering omlaag of de gordijnen dicht.

Als je controle hebt over andere ramen/deuren, kun je dat dus door het hele huis doen. Koele kant open, warme kant dicht.

Wat je ook nog kunt doen, als het echt gewoon te warm is, ook met "raammanagement", is aluminiumfolie op het raam plakken met de glanzende kant naar buiten. Dat weerkaatst zoveel mogelijk licht, waardoor het minder warm zal worden.