Hoe komt het,dat een gloeilamp vlak voordat hij de geest geeft opeens feller gaat branden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
2.9K

Het beste antwoord

Een gloeilamp bestaat feitelijk uit een dun draadje in een gas. Het gas zorgt er voor dat de draad niet doorbrand maar gewoon kan gloeien.

De draad verdampt echter langzaam waardoor het draadje steeds dunner wordt. Hierdoor neemt de weerstand van de draad toe (Vergelijk het met een tuinslang die je dicht knijpt: De druk op de slang wordt steeds groter, en het water spuit verder weg: Het is moeilijker iets erdoorheen te krijgen).

Door de hogere weerstand neemt de warmte van de draad toe: Hij gaat harder gloeien => Geeft meer licht.. Dit is een continue process. Niet alleen vlak voordat hij doorbrant. Echter, op een bepaald moment wordt de draad zo warm, dat de achteruitgang heel snel gaat en je duidelijk ziet dat de lamp 'warmer' brand en dus meer licht geeft. Dit verhoogt de weerstand steeds sneller waardoor de lamo uiteindelijk doorbrandt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naarmate de lamp ouder wordt slijt ook de gloeidraad. Deze heeft dus minder weerstand en gaat daardoor meer gloeien, lees meer licht geven.
Als de stroom die door de draad loopt zo groot wordt dat de draad warmer wordt, knapt de draad. gevolg: lamp kapot.