Bruine vloeistof onder koelkast?

Er druipt al twee jaar om de zoveel tijd een bruinige vloeistof onder de koelkast vandaag. De koelkast is een inbouwkoelkast en kan er dus niet zonder schade aan de keuken aan te richten uit worden gehaald. Waar komt de vloeistof vandaan en wat is het? Ik ben erg netjes en opgeruimd en wil ook dat mijn koelkast schoon is!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
20.5K

Het beste antwoord

Eenvoudig gezegd.
Op de motor van je koelkast ,zit een kunstof opvangbakje.
Deze vangt het lekwater op wat tijdens het ontdooien ontstaat.

Dit water verdamt door de warmte van de motor.
Dit proces gaat 24 uur per dag door.

Deze bakjes willen nog wel eens,na verloop van jaren stug en hard worden.
Ze kunnen scheuren, (uitdrogen)waardoor het water naar het laagste punt loopt.
De voorkant van je koelkast.

Ik heb veel van deze bakjes gezien ,en ook dat er zich na verloop van jaren roestvorming in afzette.

Als je koelkast normaal en goed werkt,geen reden tot bezorgdheid.
Het is vervelend.
Maar als je het op wilt lossen,dan zul hem er toch een keer uit moeten halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien is het koelelement lek, kom je lastig achter zonder hem eruit te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Condens in de koelkast wordt normaal afgevoerd door een gaatje in de achterwand en hoort daar te verdampen.
Als er meer condens in de koelkast ontstaat dan de verdamper kan verwerken zal deze overstromen.
Misschien werkt de verdamper niet goed meer of verdampt er teveel in de koelkast uit niet afgesloten pannen etc.