wat kun je het beste doen aan verkleurde vloerbedekking?

Wij hebben net nieuwe vloerbedekking (tapijt) uitgezocht. Heel mooi bruin en laagpolig. Helaas is er vanmiddag wat chloor opgekomen en is het verkleurt, het is lichter geworden. Ik heb er water op gedaan, wat soda en zou en met een schuursponsje gewreven, het is nu bijna weg. kan het kwaad wat ik heb gedaan? kan ik er niet een laag hebben afgeschuurd met schuurpapier? En wat kan ik er verder nog aan doen? Mensen die hier ervaring mee hebben en misschien een oplossing weten?

Toegevoegd na 9 minuten:
zie je dat niet als je er een stuk uitsnijd en vervangt? Het is net 3 dagen oud dus ik wil wel dat het er mooi uitziet, heeft iemand daar ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
7.5K

Antwoorden (5)

Ik denk dat je hier weinig meer aan kunt doen.
Je moet in ieder geval nooit met chloor aan stoffen komen want dat verkleurd heel erg.

Ik weet niet of je nog tapijt over hebt want dan zou je een stukje ter grootte van de vlek uit kunnen snijden en daar een nieuw stukje in leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dat laatste is een goeie tip. Er is bijna altijd vloerbedekking over. Later kun je dat meestal niet meer gebruiken door de natuurlijke verkleuring, maar nu het nog maar 3 dagen ligt wel. En de naden loop je vanzelf plat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Mesher voor de +
Ik heb hier zelf een keer aan de hand gehad en het is makkelijk zelf te doen en je ziet er niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik nog iets vragen? Je schrijft: "het is makkelijk zelf te doen". Ik heb een soortgelijk probleem, met vloerbedekking die al heel oud is, maar nog nauwelijks versleten. Alleen op 2 plekken compleet versleten. Ik heb nog een enorm stuk van die vloerbedekking liggen, en het zal dus flink kleurverschil geven. Maar is het niet verschrikkelijk moeilijk om dat precies op maat te krijgen en dat het nieuwe stuk er precies inpast? Je zult in ieder geval een heel scherp, en speciaal mes moeten hebben, en het tot op de millimeter nauwkeurig moeten snijden. Is dat bij jou allemaal goed gegaan? Ik heb steeds maar het idee dat zoiets echt vakwerk is, want als het niet goed past, is het natuurlijk geen gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om een stukje nieuw tapijt te nemen en dit op de plek leggen waar het moet komen.
Je snijdt dan eigenlijk door twee stukken heen,maar je hebt dan wel de goede maat.
Het beste hiervoor een stanleymes te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een goeie. Zou ik zelf niet opgekomen zijn, maar ik ben dan ook niet zo handig in dit soort dingen.
Bedankt voor de tip; ik ga er nu eens wat serieuzer over nadenken om de 2 lelijke plekken aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan,maar je krijgt natuurlijk wel kleurverschil omdat het al oud is. Ik heb trouwens tot nu toe geen last meer van m'n cd lade. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik. Maar het is kiezen natuurlijk. Of de lelijke plekken, of het kleurverschil. En ik heb ook weleens gehoord dat het kleurverschil snel minder wordt. Want het nieuwe stuk verkleurt natuurlijk ook. Ik ga er nog eens goed over nadenken, en als ik zover ben, roep ik gewoon je hulp in! ;-) Mooi dat die vervelende lade er niet meer uitfloept. Waarschijnlijk is dat telepathie. Ik heb gisteren 3 uur zitten mediteren, en steeds gezegd "lade spring er niet uit!". En je ziet maar weer, het helpt! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha ik zie het al voor me,maar het heeft tot nu toe wel geholpen. ;-)
Vlekken die met chloor zijn ontstaan halen we gemakkelijk weg met koud of lauw water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oma heeft niet altijd gelijk: als je iets met chloor ontkleurt dan is dat meestal definitief.
verdunnen en opdeppen, verdunnen en opdeppen. Het chloor zoveel mogelijk neutraliseren.

Achteraf kun je evt met kleurstift proberen bij te kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het in 1e instantie met eenzelfde kleur viltstift proberen, mocht dat niet lukken, dan kun je altijd nog een stuk uitsnijden en vervangen. Wat zul jij balen! Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat een nieuw stukje erin wel kan, (heb het meegemaakt bij mijn ouders, strijkijzer erop gevallen.
Als u het tapijt hebt laten leggen kunt u misschien het beste daar vragen hoe je het beste een stukje vervangt (in verband met eventuele loop van het tapijt
anneliez