Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb net nieuwe teakhoutenmeubels gekocht,graag advies over onderhoud

van olie worden ze zo donker,en van lak gaan ze glanzen.wat kan ik doen om het hout te beschermen?heb ze al behandeld met spul van hg.toch krijg ik vlekken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
637

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Teakhout heeft weinig onderhoud nodig. Zie bron
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook onbehandelde teakhouten meubels en pleeg er geen onderhoud aan. Het is een stoere houtsoort waarbij ik het niet erg vind als er een kringetje of vlekje op zit. Als het echt te gek wordt zet ik de schuurmachine er wel op.

Dus niets aan doen, behalve afstoffen zou ik zeggen
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Niet alleen voor het intrekken van vocht en het daardoor veroorzaken van vlekken en kringen heeft teakhout een verzorging nodig.
Ook het uitdrogen binnenshuis, veroorzaakt door centrale verwarming, is iets waar je rekening mee moet houden. Het inwrijven met speciale teakolie is zinvol voor beide zaken. In eerste instantie zal het hout donkerder opkleuren, maar eenmaal ingetrokken zal het hout weer iets lichter worden, al wordt het niet meer zo licht als voorheen.
Er bestaat, maar dat is alleen ter voorkoming van vlekken, ook matte lak. Ga daarvoor naar een goede verfzaak en ze zullen je graag adviseren.
In tegenstelling tot voorgaand antwoord, vind ik vlekken in teak vreselijk morsig staan. Jammer ook voor de aanblik van dit prachtige hout.Maar goed, ieder zijn stijl.

Mocht je antwoord van Paulus zinvol vinden, houd dan rekening met de schuurgroeven die bijna niet te voorkomen zijn als je het met een handschuurmachine bewerkt. Dat is altijd zichtbaar.
(Lees meer...)
Ivana
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding