Wat verbruikt een 60watt lampje in een touchlamp ?

Ik heb een touchlampje staan bij de Action vandaan,daar zit een 60watt lampje in.
Verbruikt dat lampje nou ook minder als ik em op de laagste stand heb staan?
Er zitten 3 standen op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (1)

Als je het lampje op lagere standen kunt laten branden dan gebruikt hij inderdaad minder dan de 60W op vol vermogen.

Het is wel zo dat als een gloeilamp gedimd wordt het rendement afneemt:
Een 60W lamp op half vermogen geeft minder licht dan een 30W lamp op vol vermogen.

Ook gaat er nog een klein beetje vermogen in de vorm van warmte verloren in de dimmerschakeling.

Dus: netto zal in elke gedimde stand minder vermogen worden opgenomen dan in de hoogste 60W stand.