Ik wil een keuken aanschaffen, wie weet een goede checklist?

Toegevoegd na 1 minuut:
ontwerp
plaatsing
bestellen via internet
voorwerk leidingen etc
welk merk
prijs/kwaliteit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (3)

Aangezien ik geen ervaring heb met het kopen van een keuken, kan ik je over merk, prijs/kwaliteit, en leidingen en dergelijke niets vertellen.
Wel kan ik je vertellen waar ik persoonlijk op zou letten (de rest zou ik waarschijnlijk aan de kennis van mijn vriend overlaten).

- Ik zou bekijken of de keuken goed bij de rest van de inrichting van het huis past. Leuk, zo'n moderne keuken, maar als de rest van het huis van de kringloop komt staat het niet zo, vooral bij een open keuken.

- Wanneer ik een duur ontwerp van een beroemde ontwerper vindt, zou ik allereerst op zoek gaan naar iets vergelijkbaars van een goedkopere soort. Merken worden vaak duur gemaakt zonder dat het nodig is.

- Ik zou niet alleen kijken naar of hij mooi is, maar ook of hij op een goede (gezonde) hoogte is, of het er lekker aan werkt, of het aanrechtblad niet snel bekrast wordt en dergelijke.

- Om bovenstaande reden zou ik nooit mijn keuken via internet uitzoeken. Later via internet bestellen zou ik ook nooit doen, omdat het toch een hoop waard kan zijn om met een verkoper erover te praten, vooral als je er weinig verstand van hebt.

- Als laatst zou ik eraan denken mijn keuken niet te overhaast te bestellen, maar dit op een moment van vakantie te doen of een rustige periode van werk.

Ik hoop dat je nog wat aan mijn onervaren tips hebt.
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb even gegoogled, en er zijn zat checklisten van experts te vinden op internet voor het kopen van een keuken.
Deze link zou mij persoonlijk wel geschikt lijken:

http://www.klusvraagbaak.nl/nieuwe-keuken.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je goed op moet letten is dat je de officiele prijzen van vooral de keukenkastjes te zien krijgt, die zijn namelijk erg ondoorzichtig. Keukenkampioen adverteert met 40% korting, maar vergeet te vermelden dat ze eerst 40% op de officiële verkoopprijzen doet. Ik heb dat helaas zelf door schade en schande ondervonden. Dus punt 1 op de checklist is 'is de winkel van keukenkampioen', zo ja hard wegrijden en ergens anders heen.

Prijzen voor apparatuur zijn wat makkelijker te vergelijken, een miele van een bepaald type is overal hetzelfde maar keukenkastjes zijn dat dus niet. En daar begint de ellende.

Wat ook belangrijk is is dat je goed afspreekt wat ze wel en niet installeren. Wat jij aanneemt als vanzelfsprekend maar niet is afgesproken, doen ze ook niet. Zo kun je na het plaatsen van de keuken met allemaal niet aangesloten apparatuur zitten. Kun je alsnog een electricien laten komen om de oven aan te sluiten. Goeie en duidelijke afspraken maken dus.

En via internet bestellen zou ik geloof ik niet doen, je weet niet wat er precies te koop is en er is niet een keuken standaard.

succes!
14 jaar geleden
Op keukens zit doorgaans veel marge en kan je echt een hoop geld verdienen (en uitgeven!). Bepaal vooraf een prijs wat je totaal wilt uitgeven en hou daar ook aan vast.
'Zij' willen een keuken verkopen, dus laat maar zien hoever ze zakken. Desnoods ook echt opstaan en een andere keukenhandel zoeken. Als de kwaliteit en de service past, dan mag dit natuurlijk ook best betaald worden.

Voor de indeling van de keuken zelf, waar sta je en waar heb je wat nodig. Zo kun je de plaatsing van koelkast, spoelbak, bestek en pannen praktisch indelen.

Hoogte (91-95 cm) en diepte (70 ipv 60 cm bv) van je werkblad (als je ruimte hebt tenminste) aan je wensen aanpassen.

Als laatste een tip: als het mogelijk is zou ik de afwasmachine hoger plaatsen, zodat je niet hoeft te bukken bij het in en uitruimen. ERG HANDIG!
Vaak wordt de over hoger geplaatst, maar wat gebruik je meer? Ik de afwasmachine.