is er een alternatief voor wasverzachter?

Wie weet of er een alternatief is voor wasverzachter, welk goedje zit er in wasverzachter dat weefsels zacht maakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
8.8K

Het beste antwoord

Hoewel azijn het meest bekende alternatief is, vind ik de schalen van de wasnoot beter. Wasnootschalen zijn een biologisch wasmiddel en verzachter ineen en ik heb er prima ervaringen mee.

Hoe werkt de wasnoot?

In de schaal zit de wat kleverige stof SAPONIN die hetzelfde als zeep werkt. Als de schalen met water in aanraking komen lost de natuurlijke zeep op, en ontstaat er een milde zeepoplossing.
Een van de twee bijgevoegde zakjes vullen met zo`n 4-5 halve schaaltjes, het zakje dichtbinden en gelijkmatig tussen het wasgoed in de machine leggen.

Als u twee keer achter elkaar op 30 C wast kunt u hetzelfde zakje voor een tweede keer gebruiken.
Wasverzachter is niet meer nodig. De was komt heerlijk fris en zacht uit de machine.

Hier de voordelen op een rijtje:

100 % plantaardig wasmiddel, voor zacht en schoon wassen met een neutrale geur.

Zacht voor de kleurige en bonte was, heldere witte was. Voorkomt waserosie in uw kleding.

Ook goed geschikt voor mensen met allergieën en huidproblemen.

Wasmiddel met duidelijke afkomst en zo`n 50 % voordeliger.

Milieuvriendelijk wassen: geen chemicaliën meer in uw wasgoed, wasmachine en riool.

Uw machine blijft schoon en gaat langer mee.

Onuitputtelijke grondstof, die steeds aan de boom groeit, en zodoende het ecosysteem van de Indiase dorpsbewoners ondersteunt.

De notenresten kunnen op de composthoop of in de biobak/ op tuinaarde.

Een 1 kg. zak wasnootschalen is voldoende om een jaar lang 2-3 keer per week te wassen.

Een gedeelte van de opbrengst komt ten goede aan de lokale bevolking van India!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een handig alternatief voor wasverzachter is zuiveringszout!

Zuiveringszout kan gebruikt worden als wasverzachter en is tegelijkertijd ecologisch en goedkoop!
Hoe gebruiken? Zeer simpel: voeg 1 soeplepel (ongeveer 15 gram) toe bij elke spoeling. En je was ziet er meteen schitterend uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan dat ook bij gekleurde kleding?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar enkel bij was van boven de 50 graden, anders raken de steentjes van het zout niet opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaan we testen, dank je.
Azijn, gewoon goedkoop natuurazijn. Gebruik een flinke scheut -ongeveer net zoveel als je van wasverzachter zou gebruiken- en doe het in het wasverzachterbakje. Er zitten, behalve de prijs en de milieuvoordelen, veel voordelen aan. Azijn houdt de kleur van bonte en zwarte was beter vast, het wordt om die reden ook vaak gebruikt na het verven van textiel. Het haalt geurtjes weg. Het haalt 'de witte waas' die soms achterblijft op zwarte was door waspoeder weg. En je wasmachine is er ook blij mee want azijn wordt ook gebruikt om de leidingen etc. mee te ontkalken en te reinigen en tegen wolluis.
En het irriteert de huid niet, wasverzachters vaak wel als je een gevoelige huid hebt.
Nadeel is de geur, volgens sommigen valt het wel mee, maar zelf prefereer ik qua geur gewone wasverzachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ruik absoluut de azijn niet na het wassen, maar er is tegenwoordig ook azijn te koop met lavendel of citroen geur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en met eucalypje geur :)
Wij wassen met vloeibaarwasmiddel en daar hoef ik geen wasverzachter bij te doen want het ia al zacht , ik ga ook niet meer terug Nasr de poeier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sodakristallen, kost bijna niks en is nog goed tegen kalkaanslag in de machine ook.

Kan nog gebruikt worden voor heel wat andere dingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mocht je in bijv. een sport shirtje zelfs na het wassen nog last hebben van een aparte geur van zweet...azijn haalt het er uit! En is dus ook als wasverzachter te gebruiken. Wel gewoon in het bakje voor wasverzachter doen, en niet tegelijk met de wasbol met wasmiddel. Succes!