Waarom is een buislamp van 60 watt zo duur?

Vanmiddag een buislamp van 60 watt gekocht bij Gamma.
Bij de HEMA zijn ze uit het assortiment gehaald. (geen TL, lijkt er wel op, maar geeft geel warm licht)
Daar moest ik 7 Euro 40 voor betalen. Bij Blokker koop ik 3 peertjes van 60 watt voor 1 Euro. Natuurlijk is dit iets anders, maar 22 keer zo duur, dat is wel heel erg veel.
Komt dat omdat zo'n lamp iets heel speciaals is? Gaat 'ie veel langer mee? Is 'ie zo duur omdat er zo weinig van worden verkocht? En weet iemand of er alternatieven zijn voor deze armatuur, of kan er echt maar een soort lamp in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn lampie doet het na ruim 75 jaar ook nog redelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie, dat is erg lang. Ik heb dit systeem ook al lang, maar ik schat dat ik ze toch zo eens in de 1 a 2 jaar moet vervangen. @Moolkeesje, 75 jaar is erg lang! Hoe oud ben jij eigenlijk? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verbaas me ook altijd weer over de (dure) prijs van die buislampen.
Maar de mijne gaan juist niet lang mee. Elk half jaar gaat ie stuk. Dat vind ik flink balen.
Hoe doe je dat Loenie? 8 jaar?
Ik denk zelf dat ze onder het keukenkastje, zoals bij mij, extra kwetsbaar zijn i.v.m. stoten tegen het kastje.
Heb hem nu vervangen door een TL-lamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Mesher dat kun je op mijn profiel zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje, heb je profiel bekeken. Ik constateer dat dus op je geboortedag die lamp erin is gezet en dat ie het nu nog steeds doet. :-) @Bessie wat je schrijft is interessant. Bij mij precies dezelfde situatie. Misschien is het niet het stoten van de deuren van keukenkastjes, maar dat de warmte van de lamp niet zo goed weg kan? De "bodem" van het keukenkastje bij mij wordt best warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie, ik liet ze ook niet de hele dag branden, alleen als ik sta te koken, en de keuken opruim.
@Mesher: Dat is zeker ook nog een mogelijkheid! Wellicht de combinatie warme lamp en stoten?
Die Moolkeesje toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan alle mensen die hebben geantwoord en gereageerd: Soms leer je iets van je eigen vraag :-) Ik ben er inmiddels achtergekomen, dat deze lamp bij Philips "philinea" heet, en daar is goed op te googelen.
(vreemd, dat staat niet op de doos)
Belangrijkste wat ik heb ontdekt, is dat deze lamp ook als spaarlamp verkrijgbaar is. Dus mensen die zo'n ding onder hun keukenkastje hebben hangen hoeven toch niet te treuren; er is een oplossing :-)
Bekijk deze links maar eens.

http://www.ankerelectro.nl/producten/product_detail/10581/4294968534/calex-philinea-spaarlamp-13w-60-s14s.html
http://www.firmacohen.nl/Webwinkel-Product-1999269/EGB-philinea-lijnlamp-spaarlamp-2p-S14s.html

Het beste antwoord

De lamp waar je het over hebt is een leilamp. Deze lampen worden vaak gebruikt voor onder kasten.
Een leilamp is een gewone gloeilamp en gaat er ook uit, net zoals alle andere gloeilampen.
Dit is 1 van de reden waardoor deze duurder is. Een 2de reden waarom deze duurder is is omdat hij moeilijker is om te maken. Het wolfraamdraadje moet meerdere keren worden door verbonden en er wordt meer glas gebruikt.

Er zijn al wel vervangende spaar en led lampen voor dit armatuur. Maar deze geven totaal ander licht.
En bij de spaarlamp uitvoering geeft de buis aan het begin en einde een donkere vlek. Dit omdat daar de tl begint en eindigt.

De levensduur van dit soort lampen is overigens niet langer als een normale gloeilamp, dus we praten over +/- 1000 branduren.
De omgeving kan een behoorlijk invloed hebben op deze branduren. Komt de armatuur in aanraking met trillingen tijdens zijn branduren dan zullen de branduren behoorlijk teruglopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze gaan heel lang mee maar worden niet zoveel verkocht als peertjes. Kijk maar eens rond hoeveel peertjes je ziet en hoe weinig buislampen.
Volgens mij is er geen alternatief, gewoon af en toe een nieuwe kopen en de prijs negeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gevonden, er zijn ook Led uitvoeringen maar geen idee wat die kosten.

http://www.ledbuizen.be/downloads/Fixtures_Indoor_single_61.pdf

Toegevoegd na 1 uur:
Het schijnt wel te kunnen, na even sleutelen maar ze zijn heeeeeeeel duur.

TOP PRODUCT!!

Beste TL vervanger die momenteel beschikbaar is. Tot 60 % zuiniger. Het vervangen van de TL voor de LED-buis is absoluut niet moeilijk. De huidige starter moet verwisseld worden door de meegeleverde dummy starter. Na uitwisselen van de TL voor de LED-buis kan deze in gebruik genomen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor de moeite giweda. Alvast een plusje + Ik heb je PDF bekeken, maar het lijkt mij dat dat toch echt een andere lamp is, die niet past. Of heb ik het mis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lowie, bedankt voor de aanvulling ;)"
Er is geen alternatief.
De eerder genoemde LED lampen vervangen TL-balken, terwijl je het over een - bijzonder gevormde - 'gewone' gloeilamp hebt.
Zo lang je de lamp niet te veel beroerd, gaat deze inderdaad heel lang mee. Leuk detail: de lange levensduur is gerelateerd aan het lichtbeeld. De gloeidraad wordt in vergelijking met andere gloeilampen niet zo heel heet en gaat daarom langer mee.

De lampen zijn zo duur omdat ze weinig worden verkocht. Ze bestaan al zeker 30 jaar, maar nieuwe armaturen zal je niet snel meer vinden.