hoe ziet blank (transparant) gelakt steigerhout eruit?

vind steigerhout juist mooi door de ongepolijste look. maar ongeschuurd (wat bij steigerhout vaak zo is) heeft volgens mij als nadeel dat als je er koffie of wijn oid er overheen morst je dat er niet meer uit krijgt (of heb ik het mis?) omdat het dan in het hout gaat zitten

heb wat gegoogled maar kom vooral plaatjes tegen van geschuurd maar ongelakt steigerhouten meubels. en als ik gelakt erbij googel krijg ik plaatjes van een dekkende lak in bijv wit.

ziet blank (dus transparant) gelakt er net zo mooi uit als ongelakt, en kan je hier op morsen wat je wil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
5.5K

Het beste antwoord

Je zou het kunnen behandelen met een transparante 'kleurloze' beits. Het effect wat je dan krijgt is voor jezelf het best te bepalen door het hout nu nat te maken. Dit geeft behoorlijk goed aan hoe het na behandelen met een 'kleurloze' beits zou zijn.
Wil je het duurzaam beschermen tegen morsen en intrekken van dranken e.d., dan zal je het oppervlak twee á drie keer moeten behandelen. De eerste laag beits volgens gegevens op de verpakking verdunnen, zodat deze goed in het hout trekt. Tussen de lagen door - na droging- licht schuren met b.v. schuurpapier korrel 180 of fijner.
Behandelen met olie of gekookte lijnzaadolie met terpentine kan ook, maar dit zal je periodiek moeten herhalen omdat deze producten eerder verschralen dan een beits en dan vlekvorming kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ongeschuurd hout heeft veel splinters dus is het voor een steiger niet zo fijn, geschuurd hout heeft geen splinters meer maar neemt nog wel vocht (koffie, water etc.) op. Gelakt hout is dicht en glad en neemt niks op maar je ziet nog wel het hout erdoorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lak zal gaan glimmen, het natuurlijke gaat er dan vanaf.
Waxen of oliën lijken mij betere opties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op open hout structuur inderdaad vloeistoffen morst dan trekken deze in het hout. Om dit te voorkomen kunt u het hout lakken.
U geeft aan dat u de kleur van dit hout soort erg mooi vind. In dat geval gebruik dan GEEN lakken op terpentine basis (synthetische basis). Deze lakken produceren een lak geel en zullen de kleur laten veranderen.
Wel kunt u Acryl lak gebruiken (deze blijft kristal helder) of nog beter 2 komponenten lak.
Als u ook nog wil kiezen voor de sterkste lak, kies dan voor de Hoogglans versie, deze is sterker als de zijdeglans uitvoering. Mocht u de hoogglans uitvoering dan toch niet mooi vinden dan kunt u de laatste laag met zijdeglans doen.