Hoeveel water heeft een ficus benjamina boompje van ca 1,40 nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
2.2K

Antwoorden (2)

De potgrond mag nooit droog zijn.

Ficus is één van de soorten die vaak in een studentenmilieu figureren. Hij dankt zijn populariteit allereerst aan zijn schaduw- en warmteminnende eigenschappen. Twee omgevingsfactoren die in nauwe studentenkamers planten vaak parten spelen. Zolang men zorgt dat de potkluit goed vochtig blijft en in het groeiseizoen maandelijks wordt bijgemest, groeit de plant voorspoedig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste planten mogen misschien nooit heel droog zijn, maar te nat is meestal slechter. Ik heb toevallig 2 van die exemplaren, ik denk dat ze 1,20 m hoog zijn.

Ze zitten in een (iets) te kleine pot, pot is 20 cm diameter en 20 cm hoog. Ik geef ze ca 1x per 10 dagen (echt waar) water en dan een redelijke plons (iets tussen 0,5 en 1,0 liter). Wat ik altijd doe is het geheel even optillen, als je dat regelmatig doet kun je aan het gewicht voelen hoe droog de plant is. Meestal als ik ze dan optil, denk ik, oeps die lusten wel weer wat. Ik geef ze dan vrij veel water maar als er na een uur of zo water onder in de pot zou staan kiep ik dat weg (want dat is heel slecht voor de wortels).

Ik geef eigenlijk AL mijn planten maximaal 1x per week water. Als je elke dag een beetje geeft loop je veel meer risico dat ze langzaam verzuipen, en echt de meeste planten (vooral de groene) hoeven niet 3x per week water
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
snoeien doe ik nooit maar ik denk dat het geen kwaad kan van die opvallend kale takjes eruit te knippen. als hij echt te nat heeft gestaan kan de schade soms onomkeerbaar zijn, vandaar mijn opmerking dat te veel water erger was dan te weinig. Van te veel water rotten de wortels (of een deel) en dan verdroogt de plant ook (en laat soms blaadjes vallen en dan denk je o je droog en je geeft NOG meer water). Veel sproeien en matig water is de enige remedie. Weet je wat een enorme oppepper voor je plant kan zijn (en ook goed tegen het stof): oppakken en naar de badkamer sjouwen en even onder de douche (lauw), GOED uit laten lekken veel succes ermee