Als je in een huurhuis woont en je toiletbril is afgebroken moet je dan zelf een nieuwe aanschaffen of zijn dit kosten voor de verhuurder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
20.9K
burgos
10 jaar geleden
Ja bij Action 10 euro.

Het beste antwoord

Volgens het "besluit kleine herstellingen" (zie bron) moet de huurder dat doen. Maar bij veel woningbouwverenigingen kun je een onderhoudscontract afsluiten zodat dit soort zaken wél door de verhuurder worden gedaan. Het hangt dus af van de precieze overeenkomst die je hebt met je verhuurder.

Toegevoegd na 7 minuten:
In dat besluit dat ik hierboven aanhaal, staat o.a. dit:

"d. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen van de woonruimte, die gemakkelijk zijn te vervangen en zich binnen het woonruimtegedeelte van het gehuurde bevinden, waaronder in elk geval:

– kraanleertjes en andere eenvoudig te vervangen onderdelen van kranen;
– deurknoppen en sloten, hang- en sluitwerk van de deuren en ramen;
– vloer- en plafondroosters;
– sleutels van binnen- en buitensloten;
– garnituur voor douche- en toiletruimte;
– garnituur voor de w.c.;
– elektrische schakelaars, wandcontactdozen, deurbellen, kabel,- telefoon- en computeraansluitingen en vergelijkbare onderdelen van datanetwerken;"

Daarmee is dus duidelijk dat de verhuurder verantwoordelijk is voor dat soort zaken.

Waarschijnlijk heb je - als je een huurhuis hebt - een soort overzicht van allerlei onderhoud, een onderhoudsboekje, onderhoud ABC, of hoe je verhuurder het ook maar noemt. Daar kun je ook dergelijke dingen in terugvinden.

Ik bedoel een dergelijk boekje:

http://www.acmvastgoedmanagement.nl/download/onderhoud.pdf

http://www.makas.nl/pdf/beheer-huurder-verhuurder.pdf

(Als je in die PDF'jes zoekt op 'toiletbril', zie je dat daar de aanduiding "H" achter staat. Dit staat voor "huurder". Herstellingen die door de verhuurder worden gedaan, zijn aangeduid met een "V". Maar er zijn ook boekjes waar bij dit soort dingen een "S" staat, dat staat voor servicecontract. Dat betekent dus dat de verhuurder het doet als jij een bepaald maandelijks serviceabonnement betaalt.

Toegevoegd na 27 minuten:
Voor de volledigheid: dat kleine herstellingen voor de huurder zijn, staat in artikel 217 van boek 7 van het burgerlijk wetboek:

"De huurder is verplicht te zijnen koste de kleine herstellingen te verrichten, tenzij deze nodig zijn geworden door het tekortschieten van de verhuurder in de nakoming van zijn verplichting tot het verhelpen van gebreken."

Oftewel: tenzij verhuurder duidelijk nalatig is geweest, is reparatie of vervanging van een toiletbril voor (rekening van) de huurder, niet de verhuurder.

Toegevoegd na 11 uur:
VERhuurder 1e aanvull. is huurder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Afhankelijk van de oorzaak van afbreken kan de huurder danwel de vérhuurder aansprakelijk gesteld worden. Jij als huurder zult moeten aantonen dat je de w.c.bril normaal gebruikt hebt, en de verhuurder dus een ondeugdelijk toilet heeft geleverd.
Een deugdelijk toilet zit in de huurprijs inbegrepen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De toiletpót wel, maar de bril niet ;-). Of ja: bij een nieuwe huurder zal de verhuurder de woning doorlopen en een toiletbril met een enorme scheur erin waarschijnlijk wel vervangen (of de vorige huurder opdragen dit te doen) maar daar houdt het wel bij op. Tenzij je een servicecontract c.q. onderhoudsabonnement afsluit, natuurlijk.
ronron1212
10 jaar geleden
jc54 de kosten zijn voor de huurder.
Je meldt het bij de verhuurder: deze zal de bril laten vervangen, maar jij krijgt wel de rekening op grond van wettelijke bepalingen ( besluit Kleine herstellingen). De goedkoopste oplossing is heel simpel het zelf te doen.