is er een vervanger voor de gloeilamp?

als je oude lampen hebt waar normaal een gloeilamp in moet, wat is dan de optie (buiten het weggeooien van de lamp - zonder lamp)?
indien er een andere optie is, is deze (veel) duur(der)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.6K

Antwoorden (7)

een spaarlamp er in doen. Deze zijn iets kostbaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen kiezen voor een spaarlamp of LED verlichting. Als het gaat om een dimmer, zijn hier ook wel spaarlampen voor, deze zijn in aanschaf wat duurder, maar qua levensduur haal je het bedrag er wel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou je LED verlichting doen is ook mooi !!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga eens op internet zoeken naar led verlichting en je mond valt er van open, er bestaat al zo veel!!
In de winkels zie je nog lang niet zo veel, het lijkt wel of ze het tegen willen houden.
Een gloeilamp zet het grootste deel van de energie om in warmte en een beetje in licht, een ledlamp, het grootste gedeelte in licht en bijna niets in warmte.
Duur in aanschaf, maar zeer goedkoop in gebruik.
heb net een ledlamp gekocht voor 10 euro, gebruik 2 watt en geeft licht voor 10 watt, je bespaart dus 80 % van je stroomkosten!!
Er bestaan ook duurdere ledlampen, die wel 20 jaar mee gaan.

Toegevoegd na 5 uur:
Oh ja, sinds kort zijn de ledlampen niet meer in dat koele blauwachtige licht, maar ook in koel wit, warm wit en zelfs flame.
Dus gewoon gloeilampenlicht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Standaard gloeilampen hebben een E27 fitting.
Een op de gloeilamp lijkende ledlamp van "Ledlight Europe E27" is een kleine lamp met een warm witte kleur met E27 fitting. Is 3,5 x efficiënter als de gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Action hebben ze LED lampen voor 4 euro met E14 en E27 fittingen en verschillende formaten, die in bijna elke lamp past.
Voordeel van LED is dat het 90% zuiniger is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ding is wel dat led nog niet mooi van kleur is. Ze zijn namelijk nog niet zover dat ze precies de goede lichtkleur (die lijkt op het licht van de gloeilamp) in grote hoeveel heden kunnen maken. Die ledjes die goed uit het proces komen gaan naar de zakelijke markt. Het afval is voor de consument.

Ik zou op dit moment nog gaan voor halogeen. Dat komt ook in een gloeilampvorm. En is mooi warm van kleur. Het beste merk is Osram! Zeker geen philips nemen!

En nog even afwachten tot ze oled goed geproduceerd gaat worden....

Hierbij een spaarlamp die wel mooi is. Maar ik zou ze niet in de woonkamer gebruiken. Het licht is namelijk ook niet gezellig. In deze setting lijkt het wel wat omdat de omgeving al heel gezellig is....