Hoe zit het nou precies met watt bij lampen?

Ik begrijp nooit hoe dat in elkaar zit. Ik wil in mijn huis een gezellig licht, niet te fel maar ook niet het idee hebben dat ik licht aan moet zetten. Kan iemand mij adviseren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
20.7K

Het beste antwoord

Kleine schemerlampjes in hoekjes kunnen toe met een zacht licht, 15 of 25 Watt.

Grotere staande schemerlampen hebben wat meer nodig. Voor sfeer 25-40. Maar als je erbij moet lezen, dan 60.

Lampen aan het plafond en lampen boven tafel bij het eten. Inderdaad makkelijk als je kunt dimmen. Als het met de plafondlamp niet kan, dan die uit als je sfeer wilt en alleen de kleinere lampjes aan. Plus kaarsen.

Soms staat op een lampenkap al wat je maximaal erin kunt doen. Een plafonnière vaak niet meer dan 40 omdat de warmte dan niet wegkan.

Bij de lampen kun je kiezen voor helder licht of voor flame-licht. Dat laatste is zachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Spaarlampen van de hema?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sfeer breng je met 45 watt flame waar je ook nog gewoon een boek kan lezen
romantisch is 25 watt flame.
en in het donker moet je op de tast.
je kan ook ledstrips nemen die je overal achter of onder kunt verstoppen aangezien ze buigbaar zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Investeer in een dimmer!
Dan bepaal jij de lichtsterkte die bijeen bepaalde stemming past....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem gelig ipv wit lamplicht
verdeel je lichtbronnen waar je licht wilt hebben
geen tl-balken, da's erg ongezellig
en ja, en dimmer doet ook wonderen.
zelf houd ik van veel licht, wel dimbaar en niet te fel.
ook heb ik een kleurlamp van Philips die ik zelf kan instellen en mooi warm licht geeft.
kijk ook eens hier http://www.ecat.lighting.philips.com/l/nl/
en ga vooral de winkels af.

Toegevoegd na 43 seconden:
het wattage is divers, let erop bij aankoop
in de winkel kun je het zelf zien.

Toegevoegd na 56 seconden:
het wattage is divers, let erop bij aankoop
in de winkel kun je het zelf zien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Crystal ktip.png
ledlamp Sparlampe.svg
spaarlamp Info bulb.png
gloeilamp
50 lm 1,2 W
100 lm 15 W
200 lm 2 W 5 W 25 W
300 lm 3 W
400 lm 6 W 8 W 40 W
500 lm 8 W
600 lm 11 W
700 lm 12 W 60 W
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je pakt een redelijk felle lamp maar een donkere luster (die zal het felle licht verdonker maar zal het dan ook weer niet té donker maken