wat stookt het goedkoopst?

Een houtkachel met cv natuurlijk, maar als je 'normale' cv, met radiatoren door het hele huis vergelijkt met een gaskacheltje in de woonkamer, waarmee ben je dan op den duur goedkoper uit, ervanuitgaande dat de slaapkamers niet met cv verwarmd worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.8K

Het beste antwoord

Ik zit al bijna een jaar zonder goed werkende CV-ketel, en verwarm het huis in de winter dus met de hand.
In de woonkamer hebben we een gaskacheltje
In de keuken een Zibro-kamin (petroleumkachel) met ventilator
In de badkamer heb ik een olieradiator.

De olieradiator trekt aardig wat stroom (daarom staat-ie ook in de kleinste, minst verwarmde ruimte), de petroleum is ook niet echt heel goedkoop (maar wel heel snel en hoeft ook niet constant aan alleen tijdens de maaltijden)
en de gaskachel brandt natuurlijk bijna de hele dag maar wel op de laagste stand.

Van die drie is de gaskachel veruit het goedkoopst, ondanks dat hij de hele dag aanstaat. Inclusief opwarmen van het water (200-liter-warmwateropslagtank) kost dat ongeveer 3-4 kuub per dag. Ter vergelijking : als ik de centrale verwarming aanzet zodat het hele huis een basistemperatuur heeft van rond de 16 graden, (op de slaapkamers de radiatoren dicht) kost me dat 10-12 kuub per dag en dan heb ik geen warm of hooguit lauw water.

(Ja, beetje rare verwarming; een dezer dagen wordt hij vervangen ;-) ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De 'normale' CV's tegenwoordig behalen een zéér hoog rendement. Zo hoog zelfs dat de afvoergassen met behulp van een ventilator moeten worden afgevoerd, omdat alle warmte er aan is onttrokken! Dat rendement ga je niet behalen met jouw gaskacheltje.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaskacheltje, omdat die direct de ruimte verwarmt, in jouw geval de woonkamer. Een cv staat vaak op zolder en er is verlies door het transport van warm water (de warmte gaat een beetje in de muur zitten). Ook zit er een pomp in die stroom verbruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het toch wel een gevelgaskachel met thermostaat, deze haalt zijn frisse lucht van buiten en loost de afvalstoffen ook naar buiten er gaat zo geen warmte verloren tijdens transport door het huis, ze zijn in vrijwel iedere muur te plaatsen en hebben weinig storingen, hooguit een keer de thermostaat, maar die is in 5 min. te vervangen.
Je kunt met deze kachels heel plaatselijk verwarmen.
Heb je het hele huis al centraal verwarmd en moet het overal warm zijn, dan is een uitbreiding van je cv het simpelste en goedkoopste in gebruik, je moet echter wel capaciteit voldoende over hebben van je cv