Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je een gashaard vervangen door een openhaard of houtkachel?

ben van plan een huis te kopen heb nu een huis op het oog maar daar staat een gaskachel in die zou ik heel graag wilen vervangen voor een openhaard of een houtkachel kan dit zomaar of is daar een ingrijpende verbouwing voor nodig aan de schoorsteen? en wat gaat dat dan ongeveer kosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
9.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is mogelijk dat de gaskachel is geplaatst bij wat vroeger de schoorsteen van de kolenhaard was. En dan zou het zonder problemen kunnen.
Het hangt dus af van de schoorsteen.
Je kunt het aan de taxateur van de woning vragen.
De huidige eigenaar weet natuurlijk ook wel of er eerst een kolenkachel was en of hij iets aan de schoorsteen heeft laten doen.
Op de tekening van de woning moet het ook staan.

Een schoorsteen wordt wel ooit dichtgemetseld ivm vogel. Voor een gaskachel is maar een pijpje nodig op het dak (wel met een voorgeschreven doorsnede)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd de schoorsteen laten checken hoewel wij ooit (onwetend) hout hebben gestookt in een schoorsteen waar een gaskachel op stond. Heeft toen geen problemen gegeven maar zou ik nu NOOIT meer doen.

Verder heb ik in ons huidige huis de marmeren schouw laten (terug) plaatsen, toen werd me duidelijk dat als je een schoorsteen geschikt voor gas wilt laten verbouwen dit flink in de euro's loopt (7 jaar geleden zo'n 2000 euro als ik het me goed herinner, dit was mogelijk voor 2 schoorstenen maar misschien ook maar voor 1, weet ik niet meer zeker)
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding