Mijn huis ruikt muf en daardoor mijn kleding ook.. Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen lijk in je huis? Zo ja, ruim die snel op.. des te eerder van je muffe lucht af.. ghehe.

Het beste antwoord

Je zelf ook een vochtvreter maken: 1 kg droge rijst mengen met 1 kg zout.

Of, als het probleem chronisch is in bijv. oudere huizen, een elektronische luchtontvochtiger. Is prijzig, maar in dat geval wellicht een goede investering.

Toegevoegd na 4 minuten:
Onderschat trouwens niet de gevolgen van een te vochtige lucht in huis. Behalve schade aan je huis en inboedel kan het ook gezondheidsschade geven:
- eczeem
- reuma
- neusverkoudheid
- astma

Bovendien verstook je in een vochtig huis 20% meer energie dan in een "droog" huis. Dus alle reden om er goed naar te laten kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KIJK, dit is nou een goed antwoord...

Andere antwoorden (11)

Je huis goed luchten door dagelijks je ramen open te zetten!

Toegevoegd na 2 minuten:
En je kleding kun je natuurlijk wassen...doet wonderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien een spray gebruiken tegen de muffe geur.
Of je kleding helemaal onderspuiten met deo, maar persoonlijk zou ik de eerste eens uitproberen. Kies een geur die jij (en je huisgenoten) lekker vind ruiken.
ik denk dat dat het wel oplost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke dag je deur open zetten, of je raam.

en dan van die parfum die om het uur sprayt kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vochtvreters van bison neer zetten in je kasten...
muf wil zeggen dat je huis vochtig is...
en daarnaast veel luchten, en anders het probleem gaan zoeken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Marion,
Je hebt helemaal gelijk. Een muffe lucht in huis wordt bijna altijd veroorzaakt door vocht en dus te weinig luchten.
Rieneke1
13 jaar geleden
idd, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt... je ruikt t ook altijd in kelders..omdat die meestal vochtig zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste oplossing lijkt me!
Zet een schaaltje gemalen koffie op de tafel, koffie absorbeert geur.

Tip voor je kleding:
Je kleding kun je het best even in de stoom in de badkamer hangen. Daarna even laten drogen, luchten voor een raam dat op de ventilatiestand openstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wasmachiene laten draaien op 95 graden met soda en zonder was. Vol programma. Veel bacterien blijven in machine zitten door korte programma's en lage temperaturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een huis moet ademen anders gaat het ruiken.
Er moet continu ventilatie en luchtcirculatie zijn. Zorg dat er altijd ergens een raam open staat. Een keer per dag even alles een kwartier goed open zetten werkt ook.

Maar als bij jou alles muf ruikt denk ik dat je een vochtprobleem hebt. Dat los je met alleen ventileren en vochtvreters denk ik niet op. Laat er een expert naar kijken of bel de woningbouwvereniging. Het kan namelijk zomaar zijn dat je kruipruimte vol water zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stoken goed ventileren en schoonmaken en kieren dichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lavendel in je kledingkast of een stuk zeep in een washandje
dat deed mijn lieve oma altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruikt wel lekker, maar helpt helaas niet tegen vocht.
Ik zou eens goed gaan ventileren. Alle ramen tegen elkaar open en dan ook direct alles maar in de was. Ik gooi iedere dag alle ramen open ook in de winter. We slapen met de ramen open. Zelfs als het vriest en ik maak het huis schoon dan gaat de CV uit. Alles open, het hele huis waait door. Na een paar uur de boel weer dicht en CV weer aan. Tsja en als dat niet helpt toch eens kijken of die muffe luchten een andere oorzaak hebben?
13 jaar geleden
Mogelijk stook je te weinig en is het in grote delen van je woning te koud, meer verwarmen en voldoende op tijd luchten doet wonderen.
Tevens heeft het ook met je huisisolatie te maken en zijn je buitenmuren in huis te koud.
Zo'n 10 jaar geleden hadden we het zelfde probleem, hadden geen verwarming boven en slechte isolatie, nu is het dak en de muren boven, goed geisoleerd, dat scheelde 7 graden!!
De kleding ruikt nu niet meer muf en het probleem is weg.