Hoeveel treden heeft de ideale trap?

Leuke vrijdagmiddagvraag, maar ook iets wat ik me wel eens afvraag.

Veel mensen lopen een trap met twee treden tegelijk. Sommigen beginnen met hun voet op de eerste trede; de eerste stap is dan "gewoon" één tree, daarna gaan ze pas over naar twee treden tegelijk. Anderen beginnen met hun voet op de tweede trede, ze nemen dus de héle trap met twee treden tegelijk.

In het eerste geval kom je goed uit als de trap een oneven aantal treden heeft, in het tweede geval kom je juist goed uit als de trap een even aantal treden heeft.

Als jij twee treden tegelijk neemt, hoe begin je dan? Heeft de ideale trap voor jou een even of een oneven aantal treden?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ga uit van de ideale trap. Bijvoorbeeld in een nieuw te bouwen huis. Dan kun je zonodig de hoogte van de verdiepingen aanpassen, op zo'n manier dat de trap jouw ideale aantal treden krijgt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
9.3K

Antwoorden (7)

leuke vraag, maar helaas...

Het aantal traptreden wordt bepaald door de afstand tussen de treden en de hoogte van je plafonds. De afstand tussen treden is bij mijn weten behoorlijk standaard.. (In Duitsland trouwens anders dan in Nederland).

Maar met het oog op het humoristische gehalt: Ik loop een trap met 1, of 2 treden tegelijk op, maar soms ook met 3 treden tegelijk af (Als ik haast heb). Dus voor mij is er geen ideale combi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met betrekking tot de afmetingen en opbouw van een trap gelden er geen exacte normen, maar we kunnen je wel enkele vuistregels meegeven. De trap moet makkelijk begaanbaar zijn. Dat wil zeggen dat hij enerzijds niet te steil mag zijn en anderzijds ook niet te veel treden mag bevatten. De treden moeten een voldoende loopbreedte hebben: voor tweemaal de optrede en eenmaal de aantrede moet je rekenen op een totale afstand van 58 à 63 cm. Het verschil tussen optrede en aantrede zou tussen 6 en 12 cm moeten bedragen. Hoe meer het 12 cm benadert hoe beter. De ideale trapverhouding is 17 cm (optrede) op 29 cm (aantrede). Dan heb je een zeer gemakkelijk beloopbare trap die het minst energie vraagt. Dat ideaal kan echter niet altijd bereikt worden. In de praktijk hebben veel trappen dan ook een verhouding van 18 op 24. Zorg er voor dat de doorloophoogte ruim genoeg is. Om lange mensen niet letterlijk en figuurlijk tegen het hoofd te stoten, moet er altijd minimum twee meter zitten tussen de trap en een hogergelegen plafond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist! Ik heb zelf een trap van 16 treden bij een verhuiding van 18,5 op 28. Loopt heerlijk, maar neemt wel wat ruimte. :-) De som van 2x optrede en 1x aantrede is in het ideale geval gelijk aan een normale stapgrootte. Kleinere mensen met een kleine stap, zouden dus ook andere trap 'moeten' hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens loop ik mijn trap tree voor tree (naar beneden) en per 2 naar boven. Andere trappen neem ik meestal met 2-3 treden tegelijk. Gaat snel en soms moet je het laatste stuk springen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt wat je zegt. In het bouwbesluit staat inderdaad dat tweemaal de optrede en eenmaal de aantrede ongeveer 60 cm. moet zijn.
Mijn ideale trap zou 0 treden tellen. Loopt een stuk sneller en makkelijker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet jij een trap onder je kont hebben, luiwammes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Papa?? Ga jij schuil achter Suniram? :)
dat heeft mede te maken met de regls van de gemeente
wij hebben een huis gebouwd 3 jaar geleden en toen is er een bouwbesluit gemaakt dat de plafonds op 2.60 ipv 2.40 hoog moesten komen en de deuren moesten van 2.11 m naar 2.31 m hoog en de trappen moesten minder steil gemaakt worden ivm ongelukken maar dat hield wel in dat het gat van de trap op de overloop aanzienlijk groter moest worden omdat de trap niet zo steil is en je kreeg 16 treden ipv de normale 14 treden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze vraag kun je eigenlijk geen zinnig antwoord geven. In de bouwwereld wordt uitgegaan van een optreden van 21 centimeter. Dus reken maar uit lengte gedeeld door 21 is ? treden. Het kunnen er heel weinig zijn maar ook heel veel. Als ik het mag zeggen, voor mij is de ideale trap die met zo weinig mogelijke treden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ideale trap heeft minstens 20 treden, maar ik gebruik er maar 1. De roltrap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop de trap met 2 treden tegelijk
Onze trappen (we hebben er 2) hebben elk 17 treden
en als ik dan bij de 1e het opstapje er nog bij tel 18
Ons huis is geen nieuwbouwhuis het is al heel oud (nog van voor de oorlog) en ik geloof niet echt dat het aantal treden van een trap in een nieuwbouwhuis veel verschilt
dus wat mij betreft is 17 treden prima