Wie weet hoe het zou komen dat mijn benedentoilet sinds enkele jaren 'giert' bij het opvullen van het reservoir?

Het opvullen duurt ook 2-3 keer zo lang als voorheen.
Het is van de ene op de andere dag begonnen met gieren. Het is ook boven te horen (via de waterleidingen).
Het wc-kraantje staat trouwens helemaal open.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (4)

Het zal wel door verkalking komen. Gooi eens schoonmaakazijn in het reservoir en laat goed intrekken.
Na zo lang mogelijk intrekken doorspoelen en misschien helpt dat. Zo niet dan zal je moeten kijken of de vlotter niet vastzit of zoiets.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk eens of ergens een rubber ringetje zit dat gescheurd is. Neem het mee naar de bouwmarkt en koop zo`n zelfde ringetje.
13 jaar geleden
Wanneer het niet gaat met azijn of ontkalker in het reservoir te spuiten,zit er maar één ding op:
Het watertoevoersysteem demonteren en naar een doe - hetzelfzaak gaan om een 'overeenkomstige' nieuwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heb je nog het afsluitkraantje die ook verstopt kan geraken.
Wanneer je dit niet gemakkelijk meer open en toe kan draaien ,zou dit ook wel eens een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Dus eerst kraantje dichtdraaien daarna leiding van kraantje naar toilet loskoppelen.
Dan dweil of emmer onder kraantje plaatsen,kraantje opendraaien en kijken of daar alleszins water uit komt!
Meestal is er een membraampje gescheurd. Een onderdeeltje van 1 a 2 euro, geeft voor 100 euro ergernis.
13 jaar geleden
het is je toevoerkraan die geheel verkalkt is, daardoor is de doorstroom opening waarschijnlijk bijna helemaal verstopt, dat geeft a) dat gierende geluid (zoals de lucht die je uit een half dichtgeknepen balon laat lopen) en b) duur het vullen veel langer.

De enige oplossing is kraan vervangen.

Als je hele leiding vol zou zitten ben je echt zuur maar dat denk ik niet, die kalk hecht zich juist waar randjes ed zitten.
Ik heb het op zolder ook met een gewone wastafelkraan die weinig wordt gebruikt

In principe zou je nog kunnen proberen de kraan eraf te halen en in zijn geheel weken in de antikal maar hij er toch af is zou ik zelf voor een nieuwe kiezen

Tot slot is het nog wel van belang (om de ellende in de toekomst te voorkomen) om na te denken hoe lang het duurde voor het zo was. Als dit vorig jaar nog helemaal niet aan de orde was en nu wel is het dus niet zoals mijn kraan, na 20 jaar sporadisch gebruik een logisch probleem maar is er iets anders aan de hand, lekt er misschien iets bij die kraan. Als je dat niet opspoort heb je het dan mogelijk op korte termijn weer
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
ik denk het niet (dat losgeschoten brokstuk), ik denk zelf dat ellende eerder in een koppeling of kraan ontstaat dan in een kaal stuk leiding
Dus het is niet onmogelijk dat je een soort "leiding-infarct" (zoals van hersenen) hebt maar ik denk dat de kans toch groter is dat het iets is zoals dat antwoord hierboven met dat gescheurde membraan . Helaas blijft de oplossing gelijk, ik zou de kraan eraf halen