Mag ik mijn maandelijkse termijnbedrag van de Rabo Opbouw Hypotheek verlagen?

Toen ik wat meer verdiende, heb ik een huis gekocht met maximaal spaarbedrag. Nu verdien ik wat minder en zit een stuk krapper per maand. Mijn Rabobank adviseur zegt dat het niet mogelijk is de inleg te verlagen. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik vrees dat er een clausule in je overeenkomst staat die dit inderdaad belemmert, maar je moet en kan hetzelf ook narekenen :

"Ieder jaar berekent de bank of de spaarinleg op de Rabo OpbouwSpaarrekening nog toereikend is om het eindspaarbedrag te behalen. Als het bedrag niet toereikend is, zal de verschuldigde spaarinleg worden aangepast zodat het eindspaarbedrag toch bereikt kan worden. Eventueel kunt u er met toestemming van de bank voor kiezen om het eindspaarbedrag te verlagen."

Indien je in de voorgaande jaren voldoende gespaart hebt, en het einddoel niet in gevaar brengt, kan je hen wel overtuigen om een paar maanden het sparen beetje trager op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je bent een overeenkomst aangegaan met de rabobank omtrent je hypotheek! De afspraken die gemaakt zijn moeten worden nageleefd worden door beide partijen!
Misschien is het in jouw geval beter om erover na te denken om je hypotheek over te sluiten naar een andere hypotheek vorm.

Dit kost wel eenmalig een X bedrag!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit mag, helaas. Toen je de overeenkomst tekende heb je je hieraan vastgelegd. Aangezien in deze overeenkomst vast geen uitwijkmogelijkheden beschreven staan, zoals bijv in het geval van werkloosheid, of minder salaris, zul je je aan deze overeenkomst houden moeten. Met het spaarbedrag spaar je voor je aflossing aan het eind van de looptijd. Als je per maand minder gaat inleggen, komt ook je aflossing aan het einde van de looptijd in gevaar.

Het enige wat je zou kunnen proberen is om te kijken of je nu niet te veel rente betaald, dan zou je misschien je rente periode kunnen veranderen. Helaas moet je dan wel vaak weer een boete-rente betalen, die je direct moet voldoen. Je schiet er dus op dit moment geen meter mee op.

Probeer zuinig te leven, gebruik hiervoor de diverse ideeen die al eerder aangedragen zijn op deze site.
En misschien kun je er een tweede baan bijzoeken??

In ieder geval veel sterkte!