Kun je door spaargeld een hogere hypotheek krijgen?

Wij hebben zo'n 12.000 euro gespaard en ons (eerste) huis staat te koop. Wij zijn nu aan het kijken naar woningen rond de 2 ton. Als wij aantonen dat we spaargeld hebben, kunnen we dan een hogere hypotheek krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (6)

Jullie zelf bepalen in eerste instantie welk bedrag geleend moet worden, waarbij je rekening houdt met je spaargeld. Je vraagt een bepaald hypotheekbedrag aan, dat je de komende jaren kan dragen. Dat is het uitgangspunt en de de hypotheekbank bepaalt welk bedrag je maximaal kan lenen en tegen welk tarief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je spaargeld inbrengt bij de aankoop van een huis kan dat zijn invloed hebben op de hoogte van een hypotheek. Spaargeld geldt niet als een vast inkomen en zal daarom het hypotheekbedrag niet omhoog kunnen brengen.
Met veel spaargeld hoef je minder bij te lenen. Dus is de waarde van je huis hoger dan de hypotheek die je aangaat, en zal dan iets voordeliger zijn in de rente die je gaat betalen. Dus sparen levert geld op omdat je maandlasten die hè gaat betalen iets minder zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je spaargeld hebt om in je nieuwe huis te stoppen heb je minder hypotheek nodig. Dan kan de rente die je betaald vaak ook lager worden. Hoe groter het deel is dat je moet lenen hoe meer rente of opslag je betaald.
Wanneer je huis verkocht is moet je de overwaarde in je nieuwe huis stoppen, anders krijg je geen belastingvoordeel meer.

Op basis van je inkomen kan je een bepaald bedrag aan hypotheek afsluiten. Met eigen geld erbij kan je dus een wat duurder huis kopen, of een goedkopere hypotheek nemen omdat het risico voor de bank wordt beperkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spaargeld heeft alleen maar (blijvende) waarde als je de geldgever kunt garanderen dat het beschikbaar blijft om de betaling van de hypotheeklasten ook in de toekomst mede te garanderen. Bij voorbeeld voor aflossing in de komende jaren.
Dat kan niet als je het elk moment kunt opnemen om er iets naar eigen keuze voor te kopen.
Houd ook rekening met de hoogte van de eigen woningreserve voor de financiering van je nieuwe huis nadat je huidige woning zal zijn verkocht.

Toegevoegd na 4 uur:
Eigen woningreserve is het verschil tussen de verkoopprijs van de "oude " woning en de hoogte van de geldlening die je bij verkoop aflost. Die “boekwinst” moet van de fiscus eigenlijk in het nieuwe huis worden geïnvesteerd. Anders gezegd als je het niet in het huis stopt is de rente van het extra geld wat je dan leent fiscaal niet aftrekbaar.

Toegevoegd na 3 dagen:
Je kunt een bestaande spaarrekening omzetten in een spaarrekening eigen woning (banksparen).
Daarmee beperk je de rentelasten hypotheek.
Raadpleeg belist een fiscale deskundige van een bank die goed is in banksparen.

Toegevoegd na 3 dagen:
zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/belasting-betalen-binnen-15-jaar.177578
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan geen hogere hypotheek krijgen dat is namelijk afhankelijk van inkomen. Wel is het zo dat je minder hypotheek nodig hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heeft geen invloed op de hypotheek die je kunt krijgen.
Een beter uitgangspunt is overigens dat je niet zo zozeer moet zien wat je kunt krijgen, maar wat je wilt betalen.
Een gezonde richtlijn is een aflossingsbedrag van maximaal 3x je netto maandinkomen. En denk eraan: de rente kan maar een kant op: omhoog!!! Ga dan bij verschillende banken praten over het hypotheekbedrag dat daarbij hoort. Informeer wat notariskosten e.d. ongeveer zijn, en betaal dat van je spaargeld (dat scheelt wel in hoeveel hypotheek je kunt krijgen, je financiert dan namelijk nooit meer dan de waarde van je huis)