Kan verhuur van huidige woning worden meegenomen in hypotheekaanvraag?

Hallo,
Ik(met mijn gezin) en mijn vader hebben een leuk oud boerderijtje gezien waar wij het wel zien zitten om samen(met 2 gezinnen dus) te gaan wonen. voordelen zijn voor ons opa kortbij voor kleinkinderen en voor opa die sinds kort alleen is mee eten en voor de toekomst de mantelzorg.
situatie betreft fiancien:
Wij hebben twee inkomens(vaste banen) en een koophuis met overwaarde.
Opa(mijn vader) is 59 jaar en heeft een koopwoning met redelijke overwaarde. Verder heeft hij nu 15 jaar een eigen bedrijf waarvan pand geen eigendom is.
Wij kunnen onze hypotheek met gunstige rente meenemen in een nieuwe hypotheek voor een nieuwe woning maar omdat mijn vaders hypotheek verschild kan deze niet meegenomen worden hebben we van een adviseur gehoord. het is straks de bedoeling dat mijn vader zijn overwaarde inlegd en dat het totale perceel op onze naam komt, waarbij mijn vader een x bedrag aan huur gaat betalen. Ik heb 2 vragen:
1. kunnen we de huur die pa betaald meenemen in de hypotheek aanvraag?
2. We hebben nog een oom van de kant van mijn vriendin die eventieel wat geld ter beschikking heeft.. Is het mogelijk en op welke wanneer dat hij zorg draagt dat hij dat geld uitleent aan ons of een deel van de hypotheek op zich neemt.

Heel benieuwd of iemand hier kennis en of ervaring in heeft.

Alvast bedankt voor het reageren!

5 maanden geleden
Ritsuka
5 maanden geleden
Ga hiermee naar een hypotheekadviseur
erotisi
5 maanden geleden
https://roelwonders.nl/huurinkomsten-meenemen-voor-hypotheek-mag-dat/#:~:text=Je%20kunt%2080%25%20van%20de,van%20de%20huurinkomsten%20worden%20afgetrokken.
Inekez1
5 maanden geleden
Complexe situatie...
Zoek professioneel advies, niet alleen wat betreft de hypotheek. En denk zelf goed na over de toekomst.
- Nu is opa alleen, maar nog jong genoeg voor een nieuwe relatie. Wat als opa wil vertrekken, of bij jullie wil gaan samenwonen?
- Heeft opa meerdere kinderen? Door de inleg van overwaarde in jullie pand ontstaat er mogelijk een scheve situatie. Zoek goed uit of die schenking onder belastingvrijstelling valt. En je moet zeker weten dat er niet door deze constructie later problemen ontstaan in de verdeling van de erfenis. - Denk er ook aan dat je mogelijk toestemming van de gemeente nodig hebt om de woning te splitsen / een deel te verhuren. Opa's huurinkomsten meetellen voor de hypotheek kan volgens mij alleen als hij iets huurt dat na zijn vertrek/overlijden ook aan een willekeurig ander iemand kan worden verhuurd. Dat moet mogen en dat moet je zelf ook willen.

Antwoorden (1)

Je vraag is te complex om hier geheel te kunnen beantwoorden.
En er zijn nog flink wat meer gegevens nodig om een compleet plaatje te kunnen schetsen.
Bijvoorbeeld: misschien is het fiscaal en/of om andere redenen wel aantrekkelijker om de woning samen met je vader te kopen, in welke verhouding dan ook. Dat hangt er helemaal van af in welk belastingtarief je valt voor de hypotheekaftrek.
Mijn advies is om een goede hypotheekadviseur te zoeken, en bij een notaris te checken of diens advies werkbaar en juridisch correct is.
Eén opmerking: een hypotheekrecht betekent dat de hypotheekhouder het onroerend goed van de hypotheekgever mag verkopen als er (een forse) betalingsachterstand van een lening of andere schuld is. Je kunt ook geld lenen voor de aanschaf van een woning zónder recht van hypotheek. Dat zijn juridisch immers verschillende zaken. Een bank zal dat niet gauw doen, en de rente is flink hoger. Binnen de familie kun je dat echter goed zo afspreken. Het bespaart notariskosten, en voor de belastingaftrek (betaalde rente voor de eigen woning) maakt het niets uit. Hoeft niet perse, maar het is wel aan te bevelen, dat je de acte van lening dan laat opstellen door een notaris.
Nog één dan: het is lastig / onmogelijk om twee hypotheken mee te nemen naar de nieuwe woning, omdat beide banken zullen eisen dat zij bij executie vóórgaan op de andere. Dat gaat niet lukken natuurlijk.
4 maanden geleden