Ben ik verplicht de volledige lening (die over verschillende huizen loopt) terug te betalen na een 2de verkoop?

Wij hadden een hypothecaire lening lopen over 3 huizen. Onlangs hebben we door moeilijkheden 1 woning verkocht. Hierbij eiste de bank de volledige verkoopprijs, wat uiteindelijk ook is gebeurd. Er werd ook meegedeeld dat bij een volgend verkoop, we het volledige bedrag mochten houden.

Nu er sprake is van een eventuele 2de akte die gesloten wordt, eist de bank zo'n 70.000 euro (terwijl de lening nu ca. 80.000 euro meer bedraagt). Ik vraag mij af of wij verplicht zijn deze te betalen? Want wij stelden hen een bedrag van 50.000 voor, maar kregen te horen dat zij al lang hun notaris hebben verwittigd.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan moet je in de voorwaarden van je hypotheek kijken, maar mij lijkt het zeer logisch dat je door de verkoop van een deel van het onderpand, een vergelijkbaar deel van de lening direct moet terugbetalen. De geldverstrekker wil natuurlijk niet het risico lopen dat de waarde van het resterende deel van onderpand te laag is om met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in geval van een probleem de gehele lening af te kunnen lossen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die zal ik zeker bekijken.
De lening bedroeg iets meer dan 250.000 in totaal. Er blijft maar 80.000 over. Daarom dat ik het zo raar vind dat ze toch nog een bepaald bedrag eisen terwijl we zelf 50.000 euro voorstellen.

Het beste antwoord

Als je een hypothecaire lening hebt afgesloten, dan ben je een lening aangegaan met een onderpand, in dit geval een huis. Als je dat huis verkoopt, is er geen onderpand meer voor de lening. Dat is een risico voor de hypotheekverstrekker. Doorgaans is daarom in de hypotheekvoorwaarden opgenomen dat bij verkoop van het onderpand de lening direct moet worden afgelost. Als je op die voorwaarden een hypothecaire lening hebt afgesloten ben je inderdaad verplicht om deze afspraak na te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, we die lening vb overzetten op de 3de huis (die niet verkocht wordt), kan men dit niet verplichten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@simar De hypothecaire lening is in principe gebonden aan het onderpand. Je kunt zonder toestemming van de hypotheekverstrekker niet het ene onderpand voor het andere verwisselen. Als je de lening niet verplicht wil aflossen, zul je dus in overleg moeten treden met de hypotheekverstrekker. Als de hypotheekverstrekker akkoord gaat met overzetten van de lening op dat derde huis, dan hoeft er inderdaad niet te worden afgelost.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke dat is wel begrijpelijk. Dank u wel!