Is het mogelijk een hypotheek bij 2 verstrekkers te nemen?

Momenteel hebben wij een bankspaarhypotheek van de rabobank van ongeveer 120.000. Wij willen verhuizen naar een woning met een prijs rond de 200.000 euro. Is het mogelijk om de bankspaarhypotheek die belastingtechnisch erg gunstig is te laten lopen bij de rabobank en het overige deel(80.000 euro) bij een andere verstrekker te financieren?

Als dat niet mogelijk is, is het dan misschien wel mogelijk om deze bankspaarhypotheek ook over te sluiten naar een andere verstrekker?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
tinus1969
7 jaar geleden
Dit soort dingen zijn in vrome theorie mogelijk, maar lastig te regelen omdat de 'tweede hypotheek' (die jij voor 80K wil afsluiten) ondergeschikt is aan de eerste. Beide hypotheekboeren moeten vziw toestemming geven; en de tweede hypotheekboer heeft minder rechten.

Antwoorden (2)

Dat is zeker mogelijk maar misschien wel wat omslachtiger!
Ga voor een hypotheek niet naar de grote bekende (Nederlandse) banken zoals ING; Rabobank etc. Je betaalt dan onnodig een hoge hypotheekrente!

Ikzelf zit bij Argenta (een Belgische bank die zeer solvabel is)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Technisch: ja. Maar als de tweede geldverstrekker hiermee al akkoord gaat, dan tegen strenge voorwaarden en een hogere rente.

De bedoeling van het recht van hypotheek is dat de geldgever het onderpand kan verkopen zonder tussenkomst van de rechter als de geldlener (jij dus) zijn financiele verplichtingen niet nakomt.

Stel dat je bank A niet betaalt. Bank A verkoopt je huis. En waar is dan het onderpand van bank B? En wat gebeurt er als de opbrengst van het door bank A verkochte huis onvoldoende is om ook de schuld bij bank B af te lossen?