hoeveel (spaar)geld heb je ongeveer nodig als je een huis wilt kopen?

Als je verder genoeg hebt voor hypotheek enzo voor je woning, hoeveel geld heb je dan verder nog nodig. Ik woon momenteel in appartement, dus echt veel meubels kopen hoeft in het begin nog niet.
Ik heb geen idee wat er verder aan extra kosten bijkomt (behalve behang, verf en laminaat/vloerbedekking).

8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij het kopen van een eerste huis krijg je dit soort vragen. Toch moet je er niet voor terugschrikken. Bijna alle kosten die je straks hebt, heb je nu ook al, behalve onderhoud en onroerend goed belasting. Onderhoud is vrijwel altijd uitstelbaar zodat je kosten kunt uitspreiden over tijd. Minder jaar, dan minder vertimmeren. Heb je een paar topjaren achter elkaar en veel gespaard, dan een nieuwe keuken. Tegenover die kosten staan ook meevallers of opbrengsten. Zo mag je de betaalde hyp.rente aan het eind van het jaar aftrekken van inkomstenbelasting. En, hoewel je dat nu nog nauwelijks kunt overzien, na 30 jaar vallen je hyp. lasten weg en woon je "gratis". Met een huurhuis betaal je je hele leven door. Om die redenen, en vanwege het veilig gevoel ("Een eigen huis, een plek onder de zon"), is een eigen huis zeer te prefereren boven een huurhuis. Oh ja, en als je leven anders gaat lopen dan nu gepland, en je wilt bv bij een partner intrekken en je woning opdoeken... Bij het opzeggen van een huurwoning krijg je een hand, bij het verkopen van een eigen woning is die hand gevuld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
GoeieVraag! Plus + Voor de huurder die wil gaan kopen is het zeer belangrijk te weten wat er allemaal op je afkomt qua andere kosten!

Het beste antwoord

Je hebt natuurlijk nog meer kosten per maand:

hoofdkosten/rekeningen per maand huis
huur/hypotheek
gas&licht
water
verzekering!!
Belasting!! gemeentelijke /
Onroerend goed [heet nu anders]
Hoogheemraadschap [waterschapsbelasting en zuivering water voor huishoudelijk gebruik]

Afhankelijk van de grootte van het nieuwe huis: gordijnen, vitrage, lamellen
idd verf/behang [of bijv. travetti -pleisterwerk-]
vloerbedekking kamerbreed/laminaat/parket/oud huis?
...eiken vloer: beitsen... mooi en goed en sterk! en niet duur...
plafonds? misschien ook nog sauzen of anders

Tuin? is niet meteen nodig,maar is veel duurder dan je verwacht. Zoek gratis informatie bij 'hovenier' of zoek in krantjes/tuin'klussers' die je graag tegen weinig willen helpen! vrijwilligers zijn er ook .

>>> hoe mooi is het huis? moet er verbouwd worden of nodig 'opgeknapt' ... verbouwen kan later als er geld is, opgeknapt moet meestal meteen voor de verhuizing. Als een huis de laatste 20/30 jaar of langer niet onderhouden is, zal dat wel de nodige kosten meebrengen , maar dan is de prijs ook wat lager normaal gesproken... een keuken en/of badkamer moeten meestal meteen aangepakt worden , maar alles is relatief en afhankelijk van de financiën.

Laat je niet opjagen, probeer het verstandelijk te benaderen ook al ben je misschien helemaal verliefd op je nieuwe huis... 'plannen' is heel belangrijk, geloof me.

Succes ermee!

Afgezien van alle bovenstaande kosten, vergeet niet je normale maandelijkse kosten , zoals >>premie zorgverzekering en wat dacht je van geld om van te leven en abonnement OV kaart en misschien heb je wel abonnementen en sportclubs .. [waar je nu je een huis gaat kopen/opknappen en veel tijd in zult steken] ... waar je dus geen tijd meer voor hebt... en dan moet je die zaken z.s.m. opzeggen zodat je dat geld uitspaart, wat je hard nodig hebt, en opzij kan zetten om allerlei vervelende rekeningen , die vaak heel onverwacht komen te betalen .

Hoeveel spaargeld je nodig hebt ongeveer is niet te zeggen... het is totaal afhankelijk van de grootte van het huis, de staat waarin het verkeert [onderhouden of uitgeleefd] en of je nu geen nieuwe meubels hoeft te kopen, prima , maar er zijn nog zoveel andere dingen die vast wel nodig zijn .

Kijk maar naar de 'huizen'programma's de ene keer is het budget zo'n 10.000euro en de volgende keer komen ze aan 50.000 of meer nog tekort ... het is afhankelijk van veel zaken...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Groot deel van die kosten bovenaan heb ik nu ook al wel, heb nu een huurhuis. Ik ga samenwonen met mijn vriend, maar ben vooral aan het kijken dat ik het wel met alleen mijn inkomen zou redden, mocht de relatie uitgaan (we hebben nog nooit echt samengewoond).
Ivana
8 jaar geleden
Plus. Goed antwoord Jodokus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi en behoorlijk compleet antwoord, een plus. Wij hebben indertijd een reserve van 10% van de waarde van het huis gehad -- voor de verhuiskosten (hebben onszelf verhuisd dus dat viel echt mee) en onverwachte dingen die je wellicht na enige tijd in het huis tegenkomt (wat niet is gebeurd).
Voorafgaand aan de aankoop zijn we samen met onze makelaar (en de verkopende makelaar) door het huis gelopen van kelder tot zolder, in kruipruimte gekeken, de tuin gecheckt; en daarna besloten het te doen (eind 1996 huis gekocht). Doordat de verkoper wel ietsje (weinig, maar men vroeg ook een zeer redelijke prijs) is gezakt, hebben we iets overgehouden. Mijn advies: als je mensen kent die recent een huis hebben gekocht in je woonplaats, vraag dan met welke makelaar ze in zee gingen en hoe tevreden ze zijn; en ga dan met die makelaar praten. Die kan je het beste advies geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka
Je wilt kijken of je het alleen kunt ophoesten? >>Heel verstandig. Misschien is het goed om te overwegen het zelf te kopen? op jouw naam!? is dat iets?? geen idee hoe? heb het alleen te vaak fout zien gaan..., vandaar . Te vaak gaat 'men' er van uit dat het natuurlijk allemaal goed zal gaan en als het 'klapt' dan zijn de rapen gaar... moet het huis [met verlies?] verkocht worden en weg is alles ... behalve je relatie, je huis en ook nog je geld en vaak nog meer... schulden dus! Neem het in overweging en let op ... bekijk niet alles door een roze bril... [maar dat doe jij niet, denk ik] :-))
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik ga eerst nog iets meer sparen. Die 10% reserve zoals Willem noemt is goed idee, dan heb ik een beetje een richtlijn.
Huis komt waarschijnlijk op mijn naam ja, kan altijd later mijn vriend bijschrijven.
Bedankt voor de hele duidelijke info!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Huis komt waarschijnlijk op mijn naam ja, kan altijd later mijn vriend bijschrijven."

Ik weet van mensen waar hij aan haar niet de huur betaalt , maar wel zijn huur/hypotheek-bijdrage op een gezamenlijke betaalrekening stort waarvan 'gegeten' wordt en maandelijkse rekeningen betaald worden.
Schijnt prima te werken. Graag gedaan.