mijn vriend en ik wonen samen hebben hypotheek van 200000 op twee salarissen nu gaat hij weg woon alleen mag iemand borg staan voor de hypotheek??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ja dat kan. Wees je bewust dat die persoon dan ook voor het hele bedrag borg staat, en niet alleen voor het gat wat je nu hebt tussen wat je kan lenen en de 200.000

Toegevoegd na 1 minuut:
Een bank of een hypotheker/shop oid kan je hier alles over vertellen. Vraag hier eens deskundig advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het borg-staan is voorbij. Het was voorheen al niet makkelijk om het rond te krijgen maar in deze crisis gaat het je echt niet lukken. Sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal maar helemaal afhangen van de restschuld van de hypotheek en van jouw eigen inkomen en van het inkomen van degene die borg wil staan en van de hypotheekgever.

Al met al dus niet zo eenvoudig te beantwoorden.

De hypotheekgevers, diegenen die het geld verstrekken,
zijn een heel stuk minder gemakkelijk geworden en de eisen zijn hoger geworden.

Je zult dus echt even moeten informeren bij je huidige hypotheekverstrekker en anders gaan shoppen bij andere banken en/of hypotheekinstellingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
63 jaar en dan nog een hypotheek, riskante zaak voor de bank. Reken maar niet op veel clementie. Waarschijnlijk kun je beter je huis verkopen en een sociale huurwoning zien te krijgen. Als het mis gaat krijg je zelfs nog huursubsidie.

Toegevoegd na 55 seconden:
Ook uiterst riskant voor de borg gever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is goed mogelijk dat de hypotheekverstrekker zegt dat de hypotheek met een x bedrag moet worden ingelost. Wanneer je een beroep zou kunnen doen op bijvoorbeeld je ouders, zou je bij hen een lening kunnen afsluiten om de hypotheek te verlagen. Hoewel je dan evengoed 200.000 schuld hebt, zou je, wanneer mogelijk, de tweede lening tegen een lagere rente (bijvoorbeeld het wettelijk minimum) kunnen afsluiten, waardoor ook nog eens de maandelijkse lasten lager worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat mevr. haar ouders nog heeft? Ze is 63... het zou nog kunnen.
Toevallig hoorde ik van de week over iemand die in een vergelijkbare situatie zat. Zij zat ook aan iemand te denken die borg voor haar kon staan en haar bank wilde alleen over een ouder praten. Een andere bank overweegt nu echter haar broer te accepteren als borgstaander. Makkelijk zal het nit gaan in deze tijden, maar bij verschillende instanties vragen kan kennelijk geen kwaad.