Waarom berekenen banken de dagrente op 1/360 v/h %lening x bedraglening en moet je dan jaarlijks 365 x die dagrente betalen?

Vrijwel alle banken berekenden de rente die je over je hypotheek moet betalen als volgt: Ze delen het jaarlijks te betalen bedrag door 360, daarna moet je elke maand een bedrag betalen gelijk aan het werkelijke aantal dagen maal dat vastgestelde bedrag, dat is in jan. 31 x , feb 28 x, mrt 31 x
etc. dus over het hele jaar 365 of 366 maal dat bedrag, je betaalt dan 5 a 6 dagen teveel. Op een lening van 200.000 bij 4% is dat (8000/360)x5,25= 116 euro, over 30 jaar is dat bij een aflossingsvrije lening 3500 eur, toch een leuke vakantie of zo die ze door je neus boren.
Nog niet mee gerekend het renteverlies over die 3500.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik betaal elke maand hetzelfde bedrag aan hypotheekrente.
ronron1212
9 jaar geleden
Waarvan je ook weer een deel nog terug krijgt van de belasting dus per saldo is het geen 3500.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij fijn dat de fiscus er is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovenstaande staat bij mij in de voorwaarden, dus ik kan nu niet zeggen ik wist het niet.
Voor aanstaande hypotheek eigenaren: Spreek de bank er op aan en vraag compensatie (lagere rente) hiervoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is het tijd, dat hier wettelijk verandering in komt!
Alleen die rente betalen, die je ook verschuldigd bent en niet stiekem een beetje meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens, ze hebben nu toch computers om het uit te rekenen.
OPROEP
Welke Politieke Partij voelt zich geroepen om hier wat aan te doen???

Antwoorden (2)

Daar zijn meerdere redenen voor:
(a) de rente per dag berekenen houdt inderdaad winst in voor de bank; maar bedenk ook dat de 'vertraging' tussen het moment van afschrijving en bijschrijving ook steeds in het voordeel van de bvank werkt.
(b) banken -- en grote bedrijven -- profiteren van de ' wet van de grote getallen'. Statistisch zijn zij steeds 'in het voordeel' (of ze regen hun voorwaarden wel zo dat dit gebeurt) -- door heel vaak een miniem beetje te verdienen wordt het bij elkaar toch veel. Als iemand daar bezwaar tegen gaat maken kost dat bezwaar meer dan het oplevert dus laten de mensen het er bij zitten. en juist daaraan verdienen ze.

Mag ik een voorbeeld geven uit de familiesfeer? Mijn schoonvader was accountant bij een grote oliemaatschappij en hij werd door het bedrijf zeer gewaardeerd omdat hij tegelijk pijnlijk eerlijk en ontzettend scherp was. Zo heeft hij ooit gedurende twee dagen een enorm bedrag (miljarden) geparkeerd op een staatsdeposito net voordat die vrij viel en daardoor heeft hij voor zijn bedrijf (in die tweee dagen) meer dan 3 ton verdiend (ik ben geen financieel expert maar dit heb ik zo begrepen). Toen zijn baas heel enthousiast werd en vroeg wat wil je ervoor hebben zei hij: nou ja doe maar een goeie dinerbon en een paar lekkere flessen wijn (hij was ook wijnkenner en -liefhebber).

Tenslotte wat een hypotheek betreft (ben een gelukkige ex-bezitter ervan): hoeveel je ook met ander werk verdient, even veel verdienen als met het aflossen van je hypotheek gaat je niet lukken dus los af als je kunt! (nou ja, een lening om de hypotheek af te lossen is natuurlijk wel een slecht idee).

Dus nogmaals wanneer je je afvraagt waarom dingen in voorwaarden staan die heel weinig verschil lijken te maken, denk dan nog eens aan de wet van de grote getallen...

Toegevoegd na 53 seconden:
regel 2 voor bvank lees bank
regel 5 voor regen lees regelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht een deel van het antwoord, namelijk het waarom van '360' in plaats van '365' bij de berekening.

Volgens mij is dit een 'erfenis' uit het verleden van het handelsrekenen. Nu gebruiken we spreadsheets om allerlei berekeningen te maken maar geruime tijd geleden moest er veel meer met de hand gebeuren. Dan rekent het praktischer met 360 dan met 365.

De renteformule werd aangeleerd als (K * D * P)/360 * 100.
K = kapitaal, D = aantal dagen, P = rentepercentage. Het kapitaal werd altijd afgerond op hele bedragen, volgens de gebruikelijke afronding.

Van deze formule werd het deel (K * D)/100 het renteproduct genoemd.
De uitkomst van 360/P werd de standvastige deler genoemd van het rentepercentage.

Die uitkomst van 360/P geeft bij nogal wat percentages een 'rond' getal, wat niet het geval is bij 365/P. Dat ronde getal bespaart op het rekenwerk. Bij de halve en hele percentages van 1 t/m 12 procent krijg je de volgende standvastige delers bij 360:
1%: 360/1 = 360
1,5%: 360/1,5 = 240
2%: 360/2 = 180
2,5%: 360/2,5 = 144
3%: 360/3 = 120
zo bij 4% 90, bij 4,5% 80, bij 5% 72, bij 6% 60, bij 7,5% 48, bij 8% 45, bij 9% 40, bij 10% 36 en bij 12% 30. Dus 14 'mooie' uitkomsten. Zou je dit met 365 doen met de halve en hele getallen tot en met 12, dan zijn het er maar 4.

Moest je bijv. uitrekenen hoeveel rente werd verkregen bij een kapitaal van f.150.- dat 4 dagen uitstond tegen 5%/jaar, dan was de berekening:

150 * 4 600
---------- : 72 = ----- : 72 = 0,08.
100 100