Zijn er onder de huidige regels nog mogelijkheden een verbouwing mee te financieren in een hypotheek?

Stel ik heb een huis op het oog met een vraagprijs van 200.000 euro.
Deze kan ik kopen voor 175.000 euro en wil ik voor circa 30.000 verbouwen.
( keuken en badkamer welke stammen uit het stenen tijdperk vernieuwen en bijkeuken aanbouwen)
WOZ waarde woning in huidige staat 210.000
Heb ik goed begrepen dat de bank mij nooit meer dan de echte koopprijs + een percentage van de waarde van de verbouwing zal (mogen) lenen of is er ook een scenario denkbaar waarbij ik wel degelijk volledige financiering voor een verbouwing in de hypotheek kan krijgen bijvoorbeeld vanwege de lage koopprijs t.o.v. de WOZ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Je hebt een taxatierapport nodig de rest is niet interessant. Die 2 ton zijn slechts de vraag prijs en de woz waarde is de waarde die de gemeente heeft laten vaststellen.

Antwoorden (1)

Bij mijn weten zal de bank niet financieren boven de WOZ-waarde. Maar in uw geval, volgens uw berekening, blijft u daar enkele duizenden euro's onder.
In de bron leest u ook dat u kunt kiezen voor een hogere inschrijving dan het aankoopbedrag.

U heeft kans dat de bank vraagt om een bouwkundig rapport van de huidige bouw en een indicatie/schatting van de marktwaarde na de verbouwing. Ook kunnen zij u vragen meerdere offertes te laten maken, zodat de kosten beter in beeld komen. Afhankelijk hiervan kan de bank al dan niet beslissen mee te gaan in uw financieringsaanvraag. Natuurlijk is het dan ook afhankelijk van uw inkomen tot hoe hoog de hypotheekaanvraag geaccepteerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Jaciem
De bank wil een taxatierapport aan de hand daarvan wordt de hypotheek wel of niet verstrekt. Hierin staat de waarde van het huis. Dat heeft niets met de woz waarde de vraagprijs te maken.