Wat is een sub-prime lening? Je hoort de laatste tijd veel over sub-prime hypotheek leningen. Wat zijn dat precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De zogeheten subprime hypotheek is een lening waarop geen goede zekerheden zijn gekoppeld. Een geldgever zal over het algemeen een bepaalde dekking of zekerheid willen zien als een lening voor een hypotheek wordt afgesloten. Leningen waarvoor de zekerheden niet goed zijn geregeld hebben een verhoogd risico; als de consument zijn betalingsverplichtingen niet na kan komen, kan de geldgever fluiten naar zijn rente. In het slechtste geval zal de geldgever besluiten om de consument uit zijn huis te zetten, en de woning via een executie verkoop te verkopen. Woningen die via een executie verkoop worden verkocht leveren echter veel minder op dan een normale verkoop waardoor de geldgever als hij pech zijn geld ziet verdampen.

In het verleden zijn er, vooral in Amerika, veel hypotheken afgegeven die sub prime waren omdat men er vanuit ging dat de prijzen van huizen toch wel verder zou toenemen. Het onderpand van de lening zou volgens deze theorie toch in waarde gaan stijgen, waardoor de subprime lening vanzelf minder subprime zou worden. Deze theorie ging echter niet op, waardoor in 2008 de Krediet crisis is ontstaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk even op onderstaande site, daar staat het precies beschreven.

http://www.prijsvaneenhuis.nl/begrippen/subprime-lening-of-hypotheek.aspx
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn dat hypotheken die in het rijtje nina hypoteken horen (no income no assets). Niet veel soeps dus, en een slechte zaak.