Is het mogelijk om als nederlandse ondernemer een hypotheek af te sluiten in Duitsland bij een duitse bank en daar een huis te kopen?

Ik ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (7)

Ha, die Gast9894;

Ik kan geen goede redenen verzinnen waarom dat niet zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yup, vrije markt heet dit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de Duitse bank jouw financiële situatie acceptabel vind en je de hypotheek wil verschaffen, is er niets dat je nog in de weg staat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Alleen zijn de Duitse banken (gelukkig) wat meer terughoudend en geven ze meestal slechts zo'n 80% van de waarde van het huis als hypotheek. Je wordt geacht zo`n 20% eigen geld te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat is mogelijk.

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom een Nederlander in Duitsland een lening zou willen afsluiten. Een reden is voor de aankoop van een nieuwe auto. Soms moet u deze lening direct af te sluiten bij het kopen van de auto. Uiteraard alleen als u de auto op afbetaling koopt. Mensen die denken in Duitsland te gaan lenen omdat het in Nederland lastig is vanwege hun BKR-registratie doen er goed aan om het niet eens te proberen. De Duitse banken zijn in het algemeen redelijk goed op de hoogte waar ze de kredietwaardigheid van een buitenlander kunnen nagaan en weten hun weg dus wel te vinden na de BKR. Als u in Nederland een bepaalde lening niet krijgt, dan krijgt u deze ook niet in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, het is zelfs mogelijk om als Nederlander een huis in (bv) Duitsland te kopen en er in (bv) Spanje of Zwitserland een hypotheek voor af te sluiten.
Als je kredietwaardig genoeg bent én als de verhouding van de lening tot het onderpand in de juiste verhoudingen zijn, willen ze je overal als klant.
Houdt er wél rekening mee dat er wat extra kosten op komen draven, want ik weet dat een Zwitserse bank in dat geval een Zwitserse taxateur langs stuurt voor de waardebepaling. Deze kosten worden aan de aanvrager doorberekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ondernemer weet ik het niet, maar als privepersoon is dat een fluitje van een cent. Ik ben er druk mee bezig.
Het enige dat je in de gaten moet houden, is dat het Duitse systeem een beetje totaal anders in elkaar zit dan het Nederlandse. Zo moet je altijd eigen geld meebrengen als je een woning wilt laten financieren. Daar staat tegenover dat de rente weer lager is en er enkele aantrekkelijke subsidieregelingen mogelijk zijn. En de hypotheekrente is vervolgens weer gewoon voor de Nederlandse belasting aftrekbaar als je hier belastingplichtig blijft.

Laat je echter wel heel, heel erg goed voorlichten door een Duitse hypotheekadviseur, want er zitten nog wel wat haken en ogen aan waar je terdege rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld dat je als je AOW ontvangt, niet meer Nederlands belastingplichtig kan zijn, dat je bij verkoop contant mag afrekenen met de bank (aflossingsvrije hypotheken zijn dus niet echt standaard, in Duitsland los je af) en dat de hele huizenmarkt en verhuiscultuur wat anders in elkaar steekt.

Elke grote bank heeft een hypotheekadviseur die je verder op weg kan helpen.