moet de notaris alle stukken controlleren bij verkoop van een woning?

Tijdens in periode waar ik met zware gezondheidsproblemen kampte, heeft mijn ex man (die door zijn beroep veel kennis heeft over de wet- en regelgeving, en die ook zelfs in bezit van een VOG is) heeft een nieuwe hypotheek opgenomen zonder dat ik het wist. Dat heeft hij met behulp van zijn kenniskring voor elkaar gekrijgen. er werd gewoon 'niet gecontrolleerd' of alles klopte. Aan deze nieuwe hypotheek werd is er een flexibel krediet aan gebonden, waarvan hij Euro 40.000 opgenomen heeft en ermee vandoor gegaan is. Daarnaats ook Euro 15.000 van de hypotheek verzekering. Bij verkoop van de woning heeft de notaris mijn vragen over discrepancies genegeerd, en daarna zei hij tegen mij dat hij "naar (zijn) mening niet verplicht is om de werk van een andere notaris te moeten controlleren". Klopt dit? Of gebruikt die man het fet dat ik als genaturaliseerde nederlandse niet bekent ben met hoe het echter in elkaar zit? Moet ik nu melding doen, en zo ja, waar? Moet ik dan ook klacht tegen de notaris indienen? Zijn die instanties verplicht om mij in te lichten over mijn rechten? Ik had het heel erg met pijn in die periode, kon dingen niet op een rij. Er werd heel veel informatie bij mij achtergehouden, hoe moet ik dat aangeven, of bewijzen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Neem contact op met een advocaat! Het zal wel om een fors bedrag gaan, en achteraf is dat lastig of niet te repareren.
Het standpunt van de tweede notaris lijkt me wel correct, ook al reageert hij wat bot.
Mij lijkt echter dat de extra hypotheek die je ex heeft genomen door jou vernietigd kan worden en/of de nietigheid kan worden ingeroepen. De wet is daarover duidelijk: bij een hypotheek voor de echtelijke woning is toestemming van de echtgenote voorgeschreven, en die notaris heeft dan ook flink geblunderd. Ook hem zou je daarvoor aansprakelijk kunnen stellen. Je zou ook contact op kunnen nemen met de deken van de orde (de 'baas' van de notarissen), en hem/haar om advies vragen. Maar neem ook zeker een advocaat!
Er zitten immers nog meer losse eindjes in je verhaal. Hoe kan bijvoorbeeld de woning verkocht zijn als dat hypotheekrecht niet is beeeindigd? Ook schrijf je niet of je in gemeenschap van goederen getrouwd was. Dat kan het verhaal anders (maar niet perse slechter voor je) maken.
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een advocaat is te vinden via www.advocatenorde.nl. Gratis juridisch advies is te krijgen bij rechtswinkels of het Juridisch Loket: www.juridischloket.nl.