hoe werkt een lineaire hypotheek?

Deze info vond ik op internet
Je betaalt de lening terug in een van te voren afgesproken aantal vaste termijnen.
Je maandbedrag bestaat uit een deel aflossing en een deel rente.
Je lost iedere maand een vast bedrag van de lening af. Dit verandert dus niet tijdens de looptijd van je hypotheek
Na aflossing van een termijn wordt je schuld steeds minder. Hierdoor betaal je elke termijn ook steeds minder rente. De totale maandlasten dalen hierdoor gedurende de looptijd.

Mijn vraag hierbij is wat word er bedoelt met een termijn. Is dat een maand.word iedere maand een nieuwe rente berekend over de restschuld of om het jaar. Is dan een jaar het termijn. of echt per maand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja je betaald elke maand een termijn elke maand daarna wordt de schuld kleiner en betaal je minder rente. De eerste 10 jaar merk je daar niet heelveel van maar daarna worden je lasten wel lager.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook http://www.fx.nl/hypotheken/lineaire-hypotheek/
De termijn kan zowel een maand als een jaar zijn,
ín de praktijk maakt dat niet zo heel veel uit:
(maar op grote bedragen merk je het wel)

Sowieso wordt alles van te voren berekend.
(behalve bij een variabele rente)

stel een lening van 120.000,- bij 5%
die je in 10 jaar terugbetaald:
per jaar 12000,- of per maand 1000,- terugbetalen is hetzelfde.

bij een jaar termijn betaal je het
eerste jaar 5% over 120.000 = 6000 = 500 p.m.
tweede jaar 5% over 108.000 = 5400 = 450 p.m.
zo gaan je maand lasten dus van 1500,- naar 1450,- enzovoort tot het laatste jaar naar 1050,-

bij een maandtermijn betaal je 5/12% per maand

1e maand 5/12% * 120.000,- = 500
2e maand 5/12% * 119.000,- = 495.89
...
13 maand 5/12% * 108.000,- = 450.-

Dit zou ongeveer 300,- per jaar schelen, echter hebben ze het meestal over effectieve jaarrente. Die vangt dit verschil op, zodat het weer niks uitmaakt. (ze nemen per maand een iets hogere rente zodat het per jaar precies op 5% uitkomt)