is het verstandig om een kleine hypotheek volledig af te lossen?

is het belastingtechnisch verstandig om een kleine hypotheek volledig af te lossen of kun je die beter laten doorlopen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als er voldoende buffer is aan spaargeld / vermogen is het vrijwel altijd verstandig om een kleine hypotheekschuld af te lossen. De belastingwinst van de hypotheekrenteaftrek weegt niet op tegen het voordeel van het niet mee laten tellen van het Eigenwoningforfait – dit jaar 0,6% / volgend jaar 0,7% (wet Hillen)

Voorbeeld: € 30.000 resterende hypotheekschuld. Rente 5%. WOZ-waarde woning € 200.000 Belastingaftrek in schijf 2 /3 met 42%. Spaargeld € 100.000 – 2% rente. Volgens de rekenmodule van berekenhet is er een jaarlijks voordeel van € 1218 U kunt zelf uw gegevens in de rekenmodule invoeren en zo uw jaarlijks voordeel berekenen.

Let op: als er in 1 keer wordt afgelost kan het zijn dat er boeterente moet worden betaald. Versneld aflossen in een aantal jaren kan dan de voorkeur hebben. Wel is het zo dat boeterente fiscaal aftrekbaar is.
fisbel