Is het verstandig om een lineare hypotheek te nemen in verband met de afschaffing van hypotheekrenteaftrek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je van zekerheid houd is dw lineaire hypotheek verstandig. Jr eeet precies wat het je gaat kosten en hoe lang je betaald
fisbel
10 jaar geleden
Zekerheid heb je ook bij bij de hypotheek met annuiteitsaflossing.

Antwoorden (1)

U gaat wel erg kort door de bocht. De hypotheekrenteaftrek wordt niet afgeschaft. Hoogstens beperkt, bijvoorbeeld als er aftrek is voor 52% (schijf 1) Vanaf 2014 wordt deze aftrek elk jaar een half procent minder.

Of u een hypotheekrenteaftrek met een annuïteits- of lineaire aflossing neemt kan zo op afstand niet worden geadviseerd. Meestal wordt voor de eerste aflossing gekozen omdat in de eerste 10 a 15 jaren nog veel rente betaald wordt (aftrekbaar) en weinig aflossing plaatsvindt. Bij de lineaire aflossing wordt er elk jaar een gelijk bedrag afgelost. De aflossing zelf is niet aftrekbaar.
fisbel