Hoe kan je gezamenlijke financiële middelen het best laten vastleggen bij het kopen van een huis?

Mijn vriend en ik willen graag samen een huis kopen. We willen de hypotheek op het salaris van mijn vriend doen en beide willen we (flink) eigen geld inbrengen. Hij wel iets meer dan ik.

Wat is de meest verstandige manier om dit vast te laten leggen bij de notaris?

We willen straks beide meebetalen aan de hypotheek/aflossing, dus verwerven we beide rechten.
Stel dat we uit elkaar gaan.. hoe kunnen we dit het best vast laten leggen?

Hoe zou de verdeling zijn bij verkoop van het huis (uitgaande van geen schuld) en hoe zou hij mij 'uit kunnen kopen?' 50/50 vind ik niet eerlijk naar mijn vriend aangezien hij meer inbrengt dan ik, maar ik wil ook niet met lege handen komen te staan en dat geld dat ik ingebracht heb (spaar en meebetalen aan hypotheek/aflossing) kwijt zijn.

Samenlevingscontract ligt voor de hand, maar wat laat je vastleggen?

Ik zat zelf te denken aan mijn eigen inleg (spaargeld) terug, + de helft van het afgeloste bedrag(wat maandelijks bij de hypotheek inzit) en de helft of 25 % van waarde vermeerderende investeringen.

Iemand ervaring hiermee? We horen het heel graag. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Je kunt ook met een schuld zitten omdat je huis minder waard is dan de hypotheek. Neem gewoon de verhouding van de inleg.

Antwoorden (1)

Goed dat je er nu al over nadenkt! Je kunt het beter maar goed geregeld hebben en een samenlevingscontract is dan inderdaad handig.
Je geeft aan dat jullie allebei geld inbrengen, maar je vriend meer dan jij. Is dat echt een groot verschil of is het maar een paar duizend euro. Het is natuurlijk het makkelijkst als jullie allebei even veel inbrengen qua eigen geld.
Maar ander zul je moeten vastleggen wat de verhouding is van de inleg. Bijvoorbeeld 60:40. Daarnaast zul je vast moeten leggen wat de verhouding is van de gezamelijke kosten (waaronder de aflossing en rente). Meestal wordt er in zo'n contract uitgegaan van draagkracht, dus als jouw vriend van het totale inkomen 60% verdient, hij ook 60% van de kosten voor zijn rekening neemt. Persoonlijk vind ik dit alleen terecht als je ook kinderen hebt en daarom minder werkt. In alle andere gevallen zou ik van 50:50 uitgaan, maar laat dit ook opnemen in je contract!
Als je het huis verkoopt, zal je de verdeling af moeten laten hangen van het bedrag dat erin is gestopt. Dus welk percentage van het eigen/afgeloste deel is van jou en welk deel van je vriend. En zo verdeel je de winst. Je vriend krijgt dan in verhouding meer van de winst dan jij, maar hij heeft in verhouding ook meer in het huis gestoken.
In je eerste jaar krijgt hij 20% meer (bij verhouding 60:50), maar na 30 jaar nog maar 12,5%. Want jouw aandeel wordt op het totaal steeds groter.
Maar mocht het mogelijk zijn, dan is een inleg 50:50 en kostenverdeling van 50:50 het handigst. Dat zal altijd het makkelijkste rekenen.