Wordt je hypotheekschuld ook minder bij een vliegende inflatie?

In de jaren 20 van de vorige eeuw was de inflatie in Duitsland zo enorm dat op een bepaal moment een brood miljoen mark kostte. Mensen met spaargeld zagen hun spaargeld plotseling verdampen. Maar hoe zit het dan met mensen die een een hypotheek hadden? Verdampte die schuld ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

ja natuurlijk ,je hypotheek heeft waarde x ,als het geld minder waard word blijft het bedrag gelijk. de waarde van de schuld word dus minder,dit werkt de ontwaarding van het geld weer in de hand zodat de hyperinflatie verder aangewakkert word. helaas helpt dat niet om je huis schuldenvrij te krijgen omdat het oude geld ongeldig verklaart zou worden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, maar waarom helpt het niet je huis schuldenvrij te krijgen?
Dat is juist wel wat er gebeurt. (svp een linkje als dat anders gaat, want van jouw redenatie heb ik nog nooit gehoord) Niet dat je blij moet zijn met een schuldenvrij huis, want je pensioen is ook weg.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
als je pensioen weg is, kun je maar beter een schuldenvrij huis hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oude biljetten werden misschien ongeldig verklaard en biljetten werden van een hogere opdruk voorzien.
Dat gold m.i. echter niet voor de munteenheid/valuta.
Het zijn eigenlijk 2 vragen. Een over de voorwaarden van de huidige hypothecaire leningen en een over de zo'n 80 jaar geleden geldende voorwaarden in Duitsland.

Vorderingen en schulden in geld zijn nominale schulden en worden niet gecorrigeerd voor waardewijzigingen van de valuta waarin de relatie met de bank o.i.d. is gesteld. (Tenzij dit in de leningsvoorwaarden mogelijk is, dus kijk even.)
Je tegoed bij de bank wordt (in euro's) niet hoger als de waarde van de euro vermindert. Evenzo geldt het spiegelbeeld met schulden.
Dit tenzij er, een clausule in de lening is of een (nieuwe) wet op grond waarvan de bank die hypotheekschulden op grond van bijzondere omstandigheden zou mogen verhogen.

Gezien de bijna onbeperkte creativiteit en handigheid van financiële instellingen zou dat niet heel erg te verwonderen zijn. Vraag is wat de Centrale Bank, overheid en andere toezichthouders daarvan zouden vinden.
Dan zal waarschijnlijk wederom het belang van 's lands economie (m.a.w. de bezitters en degenen die aan de touwtje trekken) boven de belangen van Jan met de pet gaan.
Enige remedie lijkt de nationalisering van die instellingen onder de voorwaarde dat de geniale creatieve geesten bij de genationaliseerde financiele instellingen hun gaven nuttig maken.