Wat telt mee in de draagkrachtberekening bij een echtscheding de bruto of netto lasten bij het betalen van hypotheek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Er wordt een optelling gemaakt van inkomsten en uitgaven van beide partijen en dan gekeken wat er overblijft. Voor de hand ligt dit bruto te doen, omdat ook de Partneralimentatie met het inkomen wordt verrekend. Het gaat om het bedrag onder aan de streep. Consequentie zal zijn dat het huis verkocht moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij hogere inkomens wordt de draagkracht bruto berekend. Voor zover sprake is van fiscaal voordeel neemt de betaalcapaciteit van de onderhoudsplichtige in feite toe. Zodat per saldo meer gemist kan worden dan de berekende draagkracht. Er is dus sprake van ‘extra draagkracht’ gelijk aan het voorzien­bare fiscaal voordeel. Bij de laagste inkomens, te weten de inkomens onder € 1.400 bruto per maand inclusief vakantietoeslag (ongeveer € 1050 netto), wordt deze extra draag­kracht buiten beschouwing gelaten, omdat dat fiscale voordeel veelal niet wordt geëffectueerd. Bij hogere inkomens wordt het fiscaal voordeel in de bruto methode dus geheel en in de netto methode gedeeltelijk overgeheveld naar de onderhoudsgerechtigde(n).
fisbel