De draagkracht van de man wordt berekend zonder zijn fiscale voordeel, klopt dat?

Bij de voorlopige voorzieningen is bepaald dat de vrouw en kinderen blijven wonen in de echtelijke woning ipv alimentatie te ontvangen. De man betaalt de hypotheek. In zijn draagkrachtberekening is hierbij geen rekening gehouden met zijn fiscale voordeel, hij ontvangt de volledige teruggave ( aflossingsvrije hypotheek). Wat de werkelijke kosten zijn en wat aan de bank wordt betaald, daarin zit een groot verschil.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het netto effect van deze regeling heeft effect op de draagkracht, dus zowel de rente en aflossing en de teruggave van de fiscus. Overigens moet je wel alle kosten hierin meenemen, dus ook de verzekeringen en belasting op eigen huis bezit.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het eigenwoningforfait wordt gezien als ontvangen alimentatie en moet de vrouw dus opvoeren bij haar aangifte, zo ook de betaalde hypotheekrente.
paulus811
10 jaar geleden
De man betaalt de hypotheek en heeft dus ook recht op de aftrek, niet de vrouw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Paulus, recht op aftrek heeft niets met draagkracht te maken.
paulus811
10 jaar geleden
kruidenvrouwtje, ik reageer op Joske die stelt dat de vrouw de hypotheekrente op de aangifte moet opvoeren. Maar in de vraag staat dat de man dit betaalt en met mijn reactie zeg ik dat degene die de rente betaalt ook het recht heeft op de aftrek. Ik leg nergens een verband met ' draagkracht' . Overigens heeft de aftrek wel met draagkracht te maken, want een teruggave van betaalde hypotheekrente laat de draagkracht stijgen. Draagkracht is de mate waarin men in de vaste en variabele kosten kan voorzien.
Ik verwijs ook naar mijn vorige antwoorden. Het gaat erom wat er netto, na alle kosten , baten, teruggaven en verrekeningen onder de streep over blijft.
Stel een man verdient 5000 euro. ( even een gemakkelijk voorbeeld, een grove schets) en hij heeft een hypotheek van 3000 rente in de maand.Dan houd hij (afgezien van energiekosten etc etc) maar 2000 over om te verdelen. Echter hij krijgt belasting terug aan het einde van het jaar, als hij die niet gelijk verrekent met de fiscus. Als hij 50 van die hypotheekaftrek als teruggave ontvangt, dan heeft hij 1500 "extra inkomen" .
Zijn echte draagkracht is dus niet 2000 maar 3500 euro. En die telt voor de verdeling.
Je snapt dat dit niet een exact voorbeeld is, maar het is wel een weergave van het principe.

Toegevoegd na 3 minuten:
Naschrift: uitgangspunt is niet wat de ontvangende partner nodig heeft, maar wat de ex partner gewend was. Kortom alles moet eerlijk verdeeld worden naar draagkracht. Daarbij mag de ene partner de ander niet benadelen door onrealistische of expres duur gemaakte kosten te gaan opvoeren. je partner mag niet in een penthouse van 4000 euro per maand gaan wonen en dan roepen dat er niets over is. Dat mag je zelf ook niet doen en dan roepen dat hij meer moet betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja de man was gewend de hele week op pad te zijn en te profiteren van de leuke bijkomstige "zakelijke" uitjes. De vrouw was gewend thuis te zijn en haar deeltijdbaan te combineren met de opvoeding van de kinderen en het huishouden. Hij aan de hertencarpaccio zij aan de boerenkool. Hij in een skybox zij racend van school naar hockeyclub, zwemles , ortho enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, zo gaat dat zo vaak. Het is triest.