Als ik mijn aflossingsvrije hypotheek over 6 jaar (einde rentevaste periode) verleng., is de rente dan ook nog steeds volledig aftrekbaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vor u valt de aflossingsvrije hypotheek met de te betalen hypotheekrente onder de oude regeling. U had deze hypotheek immers al voordat de regels in 2013 wijzigden. U hoeft dus niet verplicht minimaal annuïtair of lineair af te lossen over 6 jaar. U kunt als er geen wijzigingen zijn in hypotheekvorm gewoon over 6 jaar de hypotheekrente volledig blijven aftrekken.

Ook voor hypotheken die vóót 2001 zijn afgesloten geldt de 30 jaarstermijn. Dus in elk geval is voor u de hypotheekrenteaftrek tot 2031 mogelijk. Uiteraard altijd met het voorbehoud dat er op dit punt niet gerommeld gaat worden aan de termijn. Want met de politiek weet je het maar nooit.

Of u vanaf 2014 nog evenveel belastingteruggave over de betaalde hypotheekrente krijgt hangt af van uw inkomen. Vanaf 2014 verlaagt de overheid het maximale aftrektarief in de 4e schijf (nu 52%) stapsgewijs naar 38%. Dit gebeurt in stappen van 0,5% per jaar.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De regeling is zo dat iedereen max30 jaar rente aftrek krijgt na het ingaan van de regeling.. Of dat ook voor jou geldt kunnen we zo niet beoordelen.