Achterstallige erfpacht: moet ik daar, als nieuwe eigenaar, voor opdraaien?

Ik zit met de volgende kwestie:
Mijn partner en ik zijn bezig met de aankoop van een huis, bijna alles is rond. In de koopovereenkomst stond een bedrag genoteerd voor de erfpacht canon, welke vrij laag was. Ik had hier zo mijn twijfels bij en zodoende heb ik contact gezocht met de gemeente Den Haag. Zij vertelde mij dat er al tweeënhalf jaar geen kadastrale overeenkomst was afgesloten (met de vorige eigenaren) en dus een 'schuld van erfpacht' openstond. Ik schrok vooral van het verhaal dat ik als toekomstige eigenaar hiervoor zou moeten opdraaien als ik geen actie zou ondernemen. De makelaar van het huis is deeleigenaar en heeft mij hiervan niet op de hoogte gesteld. Ik ben niet van plan dit aan hem door te spelen - als hij hiervoor opdraait zal ik dit hoogstwaarschijnlijk merken in een verhoging van de koopsom.

Kan ik hier toch wat aan doen, dat de verkopende partij opdraait voor de kosten, nadat de koopovereenkomst is getekend?

Alvast mijn grote dank voor het meedenken.

Moenir

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Als de erfpacht laag is dan loopt hij waarschijnlijk ook snel af en dan zal die wel worden verhoogd. Verder bij de notaris zullen de schulden en de lasten die op het huis liggen zoals erfpacht en hypotheek worden verrekend dus de verkoper krijgt niet meer geld dan waar hij recht op heeft na aftrek van de hypotheek erfpacht.

Het beste antwoord

Dit is een van de (weinige) redenen dat een notaris nut heeft. Het is zo dat de kopende partij de notaris kan kiezen en vervolgens licht je de notaris in over deze zaak. De notaris moet ervoor zorgen dat alles ter zake het huis (dus ook niet betaalde erfpacht) goed geregeld is.