'Wat is mijn hypotheekschuld, is dat de aflossing + rente, of is dit enkel de aflossing?

dit ivm of ik recht heb op enige kwijtschelding bij de belastingdienst en gemeente.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

"'Hypotheekschuld" is alleen het hypotheekbedrag. Dat bedrag heb je "gekregen" en dat moet weer terug.

Rente is de kostenvergoeding voor het geleende geld.

De hypotheekschuld moet op de jaaropgave staan van de hypotheekverstrekker. Die kun je namelijk niet rechtstreeks afleiden aan het bedrag dat je maandelijks moet betalen, want dat hangt weer af van de gekozen constructie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo zijn er constructies waarbij je in de loop der tijd steeds meer aflost (bijv. bij een annuïteitenhypotheek), waardoor de schuld steeds lager wordt, maar er zijn ook constructies waarbij de aflossing 'aan het eind' gebeurt, zodat gedurende de looptijd van de hypotheek het schuldbedrag gelijk blijft.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betreft een Annuïteiten hypotheek, wanneer ik een overwaarde heb, heb ik geen recht op kwijtschelding van schulden die ik heb lopen bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp, wanneer je een passende hypotheek afsluit en de waarde van je huis zakt niet heb je automatisch een overwaarde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoeft niet perse. Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt (van vroeger uit want nu kan dat niet meer) dan blijft je schuld even hoog en als je huis niet van waarde verandert blijft het een op een. Het is heel simpel, als je huis meer waard is als je hypotheek schuld dan heb je overwaarde en als het minder is staat je huis "onder water" zoals ze dat tegenwoordig noemen. De situatie dat je huis evenveel waard is als je hypotheek zal praktisch gezien niet voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. Is jouw huis nu 160.000,- waard, en is jouw hypotheek 170.000,-, dan heb je geen overwaarde.
Is het andersom, dan heb je een overwaarde.
De waarde van je woning kun je wellicht afleiden aan de prijzen van soortgelijke woningen in de buurt. Let wel op dat prijzen op funda enzo vraagprijzen zijn, een vraagprijs is nog geen koopprijs.