Wij zijn in onderhandeling, nu komt er een ander bod binnen, mag dit?

Wij hebben na 2 bezichtigingen een (eenmalig) bod gedaan op een huis. De verkopende partij heeft hierop gereageerd en gezegd dat ze niet lager gaan verkopen dan een bepaalde prijs (precies tussen vraagprijs en ons bod in) Nu hebben wij deze week een nieuw bod gedaan, en krijgen we mail van de makelaar dat er ook een andere partij een bod heeft gedaan, en dat ze dat eerst moeten afwachten. Mag dit?

Wij vinden het niet netjes van de makelaar, hij had ons hier toch over moeten informeren? Bovendien zijn wij toch in 'onderhandeling' over dit huis, dan mag er toch niet zomaar iemand anders bieden?

Alvast bedankt voor jullie info! Ik ga zo de makelaar nog even bellen voor meer duidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Ivana
11 jaar geleden
Vergeleken met 20 jaar terug zijn deze regels inderdaad gewijzigd. Toen was je in onderhandeling zo gauw je een bod had gedaan, ook als de verkopende partij nog niet had gereageerd. Het was toen ook onfatsoenlijk wanneer makelaars met meerdere partijen tegelijk bezig waren, maar tijden veranderen.

Antwoorden (3)

Ja, zolang jullie bod niet is geaccepteerd, mogen andere bieders ook bieden, je kunt daar niets tegen doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De makelaar doet het ook niet fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U had beter een optie genomen voor een aantal af te spreken dagen op de verkoop, dan moet de verkoper wachten op uw definitieve beslissing.
Wat hij nu doet is de prijs "stilaan" verhogen omdat hij voelt dat u (te) veel interesse toont. Hoe hoger hij kan verkopen hoe meer hij zal verdienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie bod was niet geaccepteerd en er is formeel geen tegenbod gekomen (alleen een melding dat ze niet lager gaan verkopen dan bedrag x).

Zolang zij geen tegenbod doen zijn ze niet in onderhandeling met jullie en mag dit.

Wanneer ben ik in onderhandeling?
U kunt niet afdwingen dat u in onderhandeling bent. U bent pas in onderhandeling als de verkoper reageert op uw bod. Dus: als de verkoper een tegenbod doet. Ook kan de verkopende makelaar uitdrukkelijk aangeven dat hij met u in onderhandeling is. U bent niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal overleggen.

Wat betekent ‘onder bod’ zijn?
Als de makelaar aangeeft ‘onder bod’ te zijn, betekent dit dat hij een serieuze gegadigde heeft, welke hij heeft toegezegd transacties met anderen niet te zullen bevorderen. Dit betekent echter niet dat bezichtigingen niet meer door kunnen gaan. De makelaar dient dan wel duidelijk aan te geven dat hij ‘onder bod’ is.

Mag de makelaar met meer dan één gegadigde tegelijk onderhandelen?
De makelaar kan met meerdere gegadigden tegelijk onderhandelen. Dit dient hij echter wel aan de betrokkenen kenbaar te maken.