Kan ik 2 hypotheken voor 1 huis krijgen?

Mijn vriend en ik willen graag ons eerste huis kopen. Ik heb sinds een kleine 2 jaar een eigen bedrijf en dus officieel geen vast inkomen. Mijn vriend heeft een half jaar contract, maar is 100% verzekerd van werk ( eventueel ook bij een ander bedrijf ). Voor de banken is dit erg weinig zekerheid en kunnen wij helaas maar weinig lenen. Toch willen we natuurlijk wel graag een huis kopen, misschien is het een rare gedachte vandaar ook deze vraag. Kunnen wij 2 hypotheken afsluiten om zo toch het bedrag bij elkaar te krijgen voor ons huis? Wij kunnen namelijk een stuk meer betalen dan wat de bank ons eigenlijk wilt lenen. Kunnen wij bijvoorbeeld bij 2 verschillende banken een bedrag lenen? Mag dit uberhoud en is het mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10K
ronron1212
11 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk. Je kunt geen twee hypotheken op twee verschillende namen op een pand hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Maar kun je wel op 1 naam 2 hypotheken krijgen, bij 2 verschillende banken? Of is dat ook niet de moeite waard om een afspraak bij de bank te maken?
ronron1212
11 jaar geleden
Nee ook dat kan niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, dit kan niet

Antwoorden (2)

Nee , helaas de eerste bank is de eerste hypotheek gever dus hij leent jou geld met het huis als onderpand . De tweede zou dan geen onderpand hebben . Nee . Wat wel kan indien je een huis zou hebben er een tweede hypotheek op gevestigd wordt . Je huis is zeg 100.000€ waard en je hypotheek schuld is veel minder dan kan je over het verschil (overwaarde ) nog een afsluiten . Wat ook bestaat is dat de bank je een hypotheek geeft en dan nog een (bouw , of top hypotheek ) hypotheek geeft tegen andere voorwaarden (veel hoger ) omdat daar minder of geen onderpand voor is . Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wel bestaat (of bestond ) iedere partner een gedeelte van de hypotheek neemt dus eigen lijk ieders een eigen deel . Spaar wat geld zeg zo kleine 10% als je toch wat geld denkt over te houden . Wacht even de markt (huizen ) is nog steeds dalende :( maar voor kopers even rustig afwachten en dan toeslaan . Succes.
Ivana
11 jaar geleden
Als je een tweede hypotheek wilt op één onderpand, dan moet je dat aan de (tweede) bank melden. Die vraag wordt ook altijd gesteld als je eenhypotheek aanvraagt en liegen mag niet.
Vraag je bank of je twee afzonderlijke hypotheken kan nemen op een onderpand.
nee dit zal helaas niet gaan. de 2e bank heeft inderdaad veel minder rechten dan de 1e maar daarnaast zal deze ook de lasten die uit de 1e hypotheek komen meenemen in de beoordeling en dan kom je toch weer op hetzelfde uit.
als je eigen bedrijf 2 jaar bestaat kan je misschien wel met de jaarcijfers van deze twee jaar en een prognose van het komende jaar iets bereiken bij de bank. uit ervaring weet ik dat er banken bestaan die hier wel naar willen kijken. als de cijfers en de prognose goed zijn kan je op die basis wel meer lenen.