Kan ik in aanloop naar samenwonen mijn vriendin mede-eigenaar maken van het huis dat ik ga kopen?

Ik heb een huis en mijn vriendin heeft een huis. We hebben ook allebei nog kinderen thuis wonen. We willen pas samenwonen als de kinderen het huis uit zijn (nog ongeveer 2jaar).
Nu hebben we een huis gezien dat ons bevalt. Ik kan het kopen en alleen financieren middels hypotheek (financiering 90%-100%. Ik wil mijn vriendin bij aankoop mede-eigenaar maken met het oog op de toekomst waarin we daar samen gaan wonen en verbouwen.
Is dit mogelijk zonder dat dit voor mijn vriendin problemen geeft bij de fiscus?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K
Edraket
4 jaar geleden
Wat je wilt doen is nobel maar dom.
Wat nu rozengeur en maneschijn is kan over 10 jaar een vechtscheiding zijn.
Niemand kan ik de toekomst kijken.
Je moet dus je bakens zetten op het meest negatieve scenario. Als je de mogelijkheid hebt het huis alleen te kopen zou ik dat doen.
Je vriendin kan er voor niets wonen en dat lijkt mij genoeg.

Antwoorden (1)

Als je vriendin haar eigen koopwoning aanhoudt en tegelijk mede-eigenaar wordt van een andere woning, geldt die andere woning als tweede woning. De waarde van haar deel valt als vermogen in box 3 en daar moet vermogensbelasting over betaald worden.

Betaalt je vriendin niet mee aan de aankoop en financiering van die tweede woning, maar wordt ze wel mede-eigenaar, dan is er mogelijk sprake van een schenking van jou aan haar (ik weet niet of jullie voor de belastingdienst al als partners worden gezien?) en daarover moet dan ook nog belasting worden betaald.

Het lijkt me verstandiger - op zijn minst in financieel opzicht - om de woning eerst zelf te kopen en pas op het moment dat zij daadwerkelijk bij jou inwoont en haar eigen woning verkoopt, om dan de woning op jullie beider namen te zetten. De extra kosten voor notaris en overdrachtsbelasting die je dan hebt zijn minder dan wat je in 2 (of meer?) jaar aan belastingen moet betalen. Bovendien zit je dan samen nergens aan vast als de relatie toch op de klippen loopt of als er kinderen zijn die - om wat voor reden dan ook - toch niet over 2 jaar het huis uit zijn.

Je kunt ook de komende jaren allebei blijven wonen waar je nu woont en als die kinderen daadwerkelijk op zichzelf wonen en jij en je vriendin allebei een koopwoning verkopen, om dan pas te kijken welke woning jullie gezamenlijk gaan kopen.